فراوانی اعداد در سایت های فارسی زبان و حضور هشت مارس

سر و کله زدن با گوگل همیشه جذاب است. تصور اینکه جایی کل اطلاعات نامرتبط با هم ذخیره شده است تا کسی در آن جستجو کند، جالب و هیجان انگیز است. از طرف دیگر نمایش تصویری اطلاعات برای منی که ریاضیات را دوست نداشته ام همیشه آرامش بخش است و حتی گاهی هست که نمی دانید این نمودارها واقعا چه کاربردی دارند ولی به هرحال زیبا هستند. مثلا به این یکی نگاه کنید: فراوانی اعداد یک تا بیست در سایت های فارسی زبان.

طبیعی است که عدد یک بیشترین کاربرد را دارد و دو از آن کمتر و سه از دو کمتر و … و این روند تا رسیدن به هشت تکرار می شود. هشت عدد مهمی است و اولین عددی است که از عدد قبلی بیشتر استفاده شده می دانید چرا ؟‌ در یک بررسی نسبتا ساده به نظر می رسد کاربرد زیاد عدد ۸ در سایت های فارسی زبان به خاطر مطالب مربوط به مراسم روز جهانی زن ( ۸ مارس ) باشد. تبریک به مدافعان برابری زن و مرد ! که توانسته اند حضور این عدد در وبلاگستان را حدود سیصد هزار بار از عددی که روند طبیعی ایجاد می کرد بیشتر کنند. البته مشخص است که نباید همه این سیصد هزار را به حساب هشت مارس گذاشت ولی با مرور چند صفحه از نمایش جستجو، به نظر می رسد این مراسم تاثیر نسبتا زیادی در افزایش حضور این عدد در اینترنت دارد.

جادوی هشت، یکبار دیگر در دوازده تکرار می شود. این بار هم جریان منطقی است چون دوازده مطمئنا عدد بسیار پر کاربردی در بین فارسی زبانان است: دوازده امام،‌ دوازده ماه،‌ دوازده ساعت صبح، دوازده ساعت شب، انتخابات ۱۲ فروردین و ….

در ادامه چیز خاصی نداریم، حتی شیب منفی هم دیگر وجود ندارد و اعداد نوسان می کنند. تنها نکته قابل توجه این است که یادمان نگه داریم کم استفاده ترین عدد یک تا بیست، عدد ۱۹ است (‌حدود دومیلیون و چهارصد و پنجاه بار).