به جای تکلیف آخر ترم، در ویکپیدیا مشارکت کنید

این روزها اینترنت و بخصوص ویکیپدیا یکی از جاهایی هستند که هر کس بخواهد تکلیفی برای مدرسه / دانشگاه انجام دهد، حتما به آن‌جا مراجعه می‌کند. این جریان در ایران که اساتید کمتر از دانشجوها با اینترنت آشنا هستند شدیدتره و بخصوص وقتی دانشجویان ببینند که کپی کاری و تقلب در نوشتن کتاب در بین خود اساتید هم رواج داره، کپی کردن از ویکیپدیا براشون راحت‌تر و قابل قبول‌تر می‌شه (
استاد کپی کار
منجر می شه به
دانشجوی کپی کار
)

حالا برای مقابله با این مشکل کپی از ویکیپدیا، خانم مارتا گروم راه حل جدیدی پیدا کرده. این استاد دانشگاه به جای اینکه از دانشجوها بخواد مقاله پایان ترم بنویسن، ازشون خواسته تا در نوشتن / توسعه مقالات ویکیپدیا مشارکت کنند.

به نظر این استاد، مخاطب پروژه‌های پایان ترم فقط یک نفر است (استاد)‌ و در نهایت هم جایی ندارد جز سطل زباله. این مشکل استاد و دانشجو نیست،‌ مشکل سنت آموزشی است. برای حل اون هم یک راه حل اینه که مقالات در ویکیپدیا قرار داده بشوند تا هم ارزیابی بهتری بشوند، هم قواعد اثبات پذیری و بی طرفی و … را داشته باشند و هم مخاطب جهانی پیدا کنند.

البته مشکلاتی هم سر راه این جریان وجود دارد. یک مقاله سریعا پاک شده و چهار مقاله بعد از بحث‌های مفصل حذف شده‌اند. همچنین بعضی از افراد با شیوه نوشتن در ویکپیدیا آشنا نبوده‌اند و باید اول آن را یاد می‌گرفتند اما در کل از بین ۲۸ نفر دانشجوی این خانم، ۲۷ نفر این جریان را تجربه مثبتی ارزیابی کردند و از طریق این کلاس،‌ حداقل ۲۲ مقاله جدید به ویکیپدیای انگلیسی اضافه شد.

منبع