با نور مانیتور برنزه شوید

مطلب ستونم در صفحه آخر ضمیمه اعتماد


«در دفتر کار و با نور مانیتور برنزه شوید»، این تبلیغی است که از تقریبا دو ماه قبل در اینترنت پخش شده و در این مدت کوتاه، بیشتر از یک میلیون نفر را روانه سایتی کرده که با ظاهری بسیار جذاب، وعده می‌دهد که با دریافت یک نرم‌افزار و اجرای آن و نشستن پشت مانتیور برای ده دقیقه، افراد می‌توانند در تمام طول سال، پوستی برنزه داشته باشند.

ویدئوی تبلیغاتی این سایت از ساطع شدن مولکول‌های O1 و O2 و O3 و همینطور انتشار اشعه ماوراء بنفش از نمایشگر کامپیوتر خبر می‌دهد که نتیجه آن، برنزده شدن افراد در پشت کامپیوترهای محل کارشان است.

این ادعا دروغ است اما خوشبختانه یکی از آن دروغ‌های معمول برای سرکیسه کردن افراد نیست. هرکسی با سواد دبیرستان می‌تواند استدلال کند که نمایشگر کامپیوتر امکان تابش اشعه ماوراء بنفش کافی ندارد و مولکول ادعا شده تحت عنوان ‌O1 هم نمی‌تواند از نظر شیمیایی وجود داشته باشد. خوشبختانه این سایت ساخته یک انجمن مبارزه با سرطان پوست است و یک میلیون نفری که روی آیکون دریافت پنج دقیقه نور برنزه کننده رایگان کلیک کرده بودند، تنها با این پیام روبرو ‌شدند که «مواظب باشید! نور ماوراء بنفش می‌تواند کشنده باشد» و بعد اطلاعاتی در مورد سرطان پوست ناشی از برنزه کننده‌های مصنوعی، دریافت کردند.

این مورد به خیر گذشت. یک انجمن مبارزه با سرطان پوست در انگلیس می‌خواست با این روش جذاب، به مردم درباره مشکلات ناشی از برنزه کننده‌های مصنوعی آگاهی دهد؛ اما هزاران هزار تبلیغات مشابه در اینترنت وجود دارند که با اهداف متنوع،‌ شما را هدف گرفته‌اند. شرکت‌های متقلب ممکن است به دنبال آدرس ایمیل شما باشند یا حساب بانکی‌تان. در اینترنت به هیچ چیز اعتماد نکنید. شاید از ظاهر سایتی که شما را دعوت به خرید نرم‌افزار ارزان می‌کند به راحتی تشخیص دهید که با یک شرکت تقلبی طرف هستید ولی این احتمال هم وجود دارد که سایت شرکت کلاه‌بردار، حرفه‌ای تر از هر سایتی که می‌شناسید، طراحی شده باشد. این دروغ‌گوها ممکن است وعده‌های ساده‌ای مثل قرصی خاص، نرم‌افزاری ارزان یا مدارک بدون امتحان به شما بدهند یا حتی ممکن است مدعی شوند که می‌خواهند میلیاردها دلار پول را با شما تقسیم کنند. داشتن یک سایت زیبا یا پیشنهاد جذاب، اثبات هیچ چیز نیست. ادعای اینکه «همانطور که در اخبار خوانده‌اید» و «جدیدترین پیشرفت علمی»، فقط به منظور جلب اعتماد شما گفته می‌شود و هیچ ارزشی ندارد. اینترنت شاید تکنولوژی جدیدی باشد اما منبع معتبری نیست. به چیزهایی که در آن می‌بینید اعتماد نکنید و هر چیزی را با عقل سلیم، موتورهای جستجو و سایت‌های تخصصی بسنجید و برای حفظ امنیت خود به این اصل پایبند باشید که هر چقدر عملی بزرگتر باشد، به مشورت بیشتری نیاز دارد.