اخبار لینوکس در هفته‌ پنجاهم

خب دو بار این مجموعه مطالب «لینوکس در هفته ای که گذشت» به مشکل فنی برخورد کرد ولی به هرحال زنده است و فعال (: امروز جمعه است و من از صفر شروع می‌کنم ولی از این بعد مواظبم که این اشتباه تکرار نشه. این هفته دو سه خبر جالب رو از دست دادیم. اما مهم نیست… از همین لحظه شروع می‌کنیم:

  • این هفته ال.اچ.سی. شروع به کار کرد: بزرگترین و قوی‌ترین خرد کننده اتم در جهان با ۲۷ کیلومتر تونل زیرزمینی. بعضی‌ها مخالف راه افتادن این آزمایشگر عظیم بودن چون فکر می‌کردن یک اشتباه در این آزمایش می‌تونه کل زمین رو نابود کنه.. ما چندان نگران نیستیم چون کنترل این سیستم به لینوکس سپرده شده.
  • کی.دی.ای.همچنان از طریق پایدار نشدن ۱۰۰٪، خبر ساز است (: حالا نسخه جدید اومده که قراره بازهم باگ‌های بیشتری رو حل کنه… به فارسی و در وبلاگ جذاب لینوکس شیر بخونین و ببینین که انتظار چه تغییراتی رو باید داشته باشیم.
  • چیزهایی هستن که زندگی یک علاقمند گنو رو جذاب می‌کنن.. .این روزها یکیش موبایل های آندروئید است و خبر خوب اومدن یک برنامه ادیت متن خوب برای این پلتفرمه.
  • و یکی از بهترین برنامه‌های گنو/لینوکس: گنوم دو نسخه جدید باگ فیکسش رو داده. من واقعا درک نمی‌کنم بدون لانچر چجوری می شه از یک سیستم عامل دسکتاپ استفاده کرد! البته معمولا از ویندوزی ها می پرسم و جواب می‌شنوم «لانچر دیگه چیه؟» (:
  • هاها.. خب همیشه باید جک علیه مایکروسافت باشه؟ یک مجموعه جک تک خطی انگلیسی علیه یونیکس
  • بعضی‌ها عاشق قشنگ و قشنگتر شدن دسکتاپ هستن… این راهنمای انگلیسی ولی کاملا مصور و مرحله به مرحله یکی از بهترین‌های این هفته بود برای زیباتر کردن دسکتاپ لینوکس.
  • و دل عزیز، دوباره روی خوش به اویونتو نشون داده! حالا اگر به صفحه خرید لپ تاپ سایت دل بروید، موقع انتخاب کالا این فرصت هم براتون وجود داره که در بخش سیستم عامل به جای ویندوز ویستا، ویندوز ۷ و ویندوز ایکس پی، گزینه «لینوکس اوبونتو» رو تیک بزنید.
  • پوفف… و آخرین خبر در لحظه قبل از چاپ: احتمال داره گنوم از پروژه گنو جدا بشه. البته کماکان نرم افزار آزاد خواهد بود ولی دیگه به عنوان بخشی از گنو فعالیت نخواهد کرد. «دعوا» سر چیزهایی مثل تامبوی و یک اظهار نظر استالمن است و بعد ناراحتی بعضی از فعالان گنوم و درخواست آن‌ها برای رای‌گیری در مورد ماندن یا خارج شدن از مجموعه گنو. ظاهرا فقط ۱۰ ٪ آرأء موافق می‌تواند باعث خروج گنوم از مجموعه گنو شود.