لینوکس در هفته پنجاه و یکم

  • استفاده از اینترنت توسط مودم، جزو کارهای دوست نداشتنی توی لینوکسه. دلیلش هم ساده است: مودم در دنیا در حال انقراضه و کسی دیگه براش برنامه نمی‌نویسه. نتیجه؟ راهنمای خوب سعید درباره نحوه وصل شدن به اینترنت با مودم، برای خیلی ها مفید خواهد بود.
  • این خبر هم بزرگه: شاتلورث از مدیرعاملی شرکت کانونیکال استعفا داد! البته برای میلیاردری مثل اون، اصلا بعید نبود. چنین آدم اهل تجربه‌ای، بعید بود اینهمه وقت روی یک «شغل» بایسته.
  • و کددزدی های مایکروسافت هم ادامه داره.. بعد از لو رفتن دزدی چند وقت قبل که باعث شد مایکروسافت وب سایت مربوط به برنامه نوشتن ایزو روی یو اس بی اش رو پایین بیاره و چند روز بعد ابزار رو – که حاوی کد جی پی ال بود – اینبار تحت لیسانس جی پی ال منتشر کنه، حالا هم مشخص شده که بخشی از کد جوکو که ابزارمیکروبلاگینگ مایکروسافت چین است، از برنامه تجاری و بسته شرکت پلارک سرقت شده. مایکروسافت رسما به مساله اشاره کرده، کد رو از اینترنت برداشته و کرده و گفته قضیه رو بررسی می‌کنه.
  • و من هم به خاطر نفوذ بیشتر و بیشتر مایکروسافتی ها در اوبونتو جایگزین کردن گیمپ با نرم‌افزارهای مبتنی بر مونو، سوییچ کرده‌ام به یک دیستروی دیگه: سابایون (: در این مورد بعدا بیشتر می نویسم.
  • خبر نیست ولی نکته: می ‌دونستین اگر توی دولفین (فایل منیجر کی دی ای) کلید f3 رو بزنین، صفحه به دو قسمت تقسیم می‌شه تا راحت فایل کپی کنین و اینجور چیزها؟ من این رو می‌دونستم ولی تا همین لحظه نمی‌دونستم که اگر f4 بزنم می‌تونم در دایرکتوری‌ای که هستم، خط فرمان داشته باشم. این عالیه.
  • حالا که خبر رو کردیم نکته، این رو هم بگم که در بخش تنظیم زبان کی.دی.ای. می‌تونین کیبرد رو هم انتخاب کنین! نخندین! کلی فرق داره من کیبردم رو «معمولی ۱۰۴ کلید» بذارم یا «لپ تاپ آی بی ام تینک پد تی ۶۱».
  • و در نهایت… لینوکس تودی، یک پیشنهاد خوب داره: یک کامنت، یک پست یا یک ایمیل برای تشکر از پروژه‌های بازمتنی که استفاده می‌کنید. از دوستان نام ببرید و بگید که چقدر استفاده از این نرم افزارها براتون ارزشمنده. انتقاد رو همیشه می‌نویسیم ولی تشکر رو معمولا نه (: همین الان به سهم کوچیک خودمون پروژه‌های خوبی که استفاده می‌کنیم رو دلگرم کنیم. مال من می‌رسه به چغوک، بلاگیلو و Zim.