اخبار دنیای آزاد در هفته گذشته

پادکست چهارشنبه های وبلاگینا که حاوی اخبار دنیای آزاده رو از اینجا دانلود کنین یا از تو سایت خودش بهش گوش بدین

کنونیکال و کوبونتو
جاناتان ردیل اعلام کرده «کنونیکال بعد از کوبونتوی ۱۲.۰۴ دیگه کار من روی کوبونتو رو حمایت مالی نخواهد کرد و این شرکت با کوبونتو هم مثل یک توزیع مبتنی بر جامعه دیگه و درست مثل لوبونتو، ادوبونتو، زوبونتو و غیره رفتار خواهد کرد. این یک چالش بزرگ برای کوبونتو است و اینکه آیا می تونه مبتنی بر جامعه به حیاتش ادامه بده یا نه». جاناتان ریدل از توسعه دهنده های مهم کوبونتو است که تا این نسخه از کنونیکال حقوق می گرفت ولی حالا کنونیکال تصمیم گرفته پیشرفت این شاخه قدیمی اوبونتو رو به جامعه اش واگذار کنه. مطمئن هستیم که کوبونتو زنده می مونه و شاد (: کسی چه می دونه… حتی شاید بهتر هم بشه (:

آیا کامپیز در حال مرگه؟
حالا که صحبت احتضار شد، از کامپیز هم بگیم. بعضی ها می گن رو تخت مرگ خوابیده. فدورا اعلام کرده که اونو از نسخه ۱۷ حذف می‌کنه، جنتو کنار گذاشته‌ش و اوپن زوزه هم همین خبر رو داده. باگ هاش هنوز زیادن، آپ استریم نداره و توسعه دهنده اصلی‌اش ماه قبل توی وبلاگش نوشته بود که به خاطر شکست پروژه معذرت خواهی می‌کند و می‌دونه که دیگه پروژه هدف خاصی نداره، توسعه پیدا نمی‌کنه و پایدارتر هم نشده. الان گنوم۳ کامپوزیتینگ خودش رو داره، کی دی ای با کی.وین خوشحاله و تنها مشتری کامپیتز، اوبونتو است و یونیتی؛ هرچند که همین یک مشتری می‌تونه یک پروژه رو به پیش ببره.

فروخته شدن دسکتاپ لینوکس دات کام و لینوکس دیوایسز دات کام
زیف دیویس که نویسنده اصلی و صاحب سایت‌های لینوکس دیوایسز و دسکتاپ لینوکس است گفته که اونها رو به یک شرکت کالیفرنیایی که اسمش گفته نشده ولی حدس زده می شه کویین استریت باشه، فروخته. این خبر جالبیه. مستقل از اینکه این سایت ها چی می شن نشون داده که اگر کسی سریع به ارزش تجاری لینوکس پی برده باشه و وبلاگ های بسیار ساده ای راه انداخته باشه که اخبار اونو پوشش می دن، حالا برنده می بوده. شاید اینکار نویدبخش یک سایت حرفه ای اخبار لینوکس باشه.

به زودی روی پی سی هامون اندروید ران خواهیم کرد
خب من مستقیم از مصاحبه گرگ کی.اچ که از آدم های مشهور دنیای لینوکسه نقل می کنم «کرنل ۳.۳ به شما اجازه خواهد داد کامپیوترتون رو مستقیم در یوزراسپیس اندرویدی بوت کنید اما مشکلات مدیریت انرژی خواهیم داشت که البته تا حد زیادی در کرنل ۳.۴ حل خواهد شد.» این جریان حاصل اینه که گوگل دوبار تر و تمیز کدهای مربوط به اندروید رو توی کرنل اضافه کرده. توروالدز که کرنل رو نگهداری می کنه هم از این جریان استقبال کرده و می گه از فورک قبلی کرنل هم خوشحال بوده اما حالا که کدها برگشتن به کرنل نشون دهنده اینه که کرنل قبول کرده که مسیر حرکت گوگل خوبه و با خوشحالی کدها رو به خودش برگردونده.»

ردهت و پشتیبانی ۱۰ ساله از رل ۵ و ۶
ردهت اعلام کرده که ساپورت رل ۶ و رل ۵ رو سه سال افزایش می ده و حالا شما اگر تصمیم بگیرین یکی از دو گزینه رو روی سرورهاتون نصب کنین، ده سال با خوشحالی از اون استفاده خواهید کرد. این یک قدمه برای مناسب‌تر شدن نسبت به سرورهای دیگه برای استفاده تجاری و طولانی مدت. همه کامپیوترها وب سرور نیستن که همیشه بشه از روشون مهاجرت کرد یا ارتقاء شون داد. ما یک کامپیوتر رو یک جا نصب می کنیم و انتظار داریم تا مدت ها امن باشه بدون اینکه سراغش بریم. برنامه‌هایی هم که روش قراره اجرا بشن رو نمی‌خوایم دائما تنظیم کنیم تا با نسخه‌های جدید هم سازگار باشن پس پشتیبانی ده ساله یک نیاز خیلی طبیعی در بازار سرورها است که الان ردهت بهش پاسخ داده. تو پرانتز بگم که من هنوز مدیر سیستمی هستم که یک ردهت نسخه ۳ روش نصبه که چهار سال بیشتر ساپورت نداشته و الان مدت ها است که بدون آپدیت شدن به زندگی خطرناکش ادامه می ده.

پادکست چهارشنبه های وبلاگینا که حاوی اخبار دنیای آزاده رو از اینجا دانلود کنین یا از تو سایت خودش بهش گوش بدین