قانون زیف و زندگی روزمره با محوریت کلمات وبلاگ

آپدیت: کد R و فایل اطلاعاتی رو اضافه کردم به ته پست.


این پست حاوی
ریاضیات است

چه عنوانی (: اگر خواننده وبلاگ باشین می دونین که چند وقت پیش به درخواست مهدی ، تعداد استفاده از کلمه مهمل در وبلاگ رو شمردیم و بعد در یک پست مهمان بامزه، هادی بنایی که توی دانشگاه سوئد درس می خونه یکسری داده کاوی روی دیتاها کرد تا نشون بده که بدون نظریه می شه با اعداد هر چیز مهملی گفت و بعدش هم توی یک پست آخر، رفتیم سراغ شمردن کلمات و کاربردشون توی وبلاگ.

اما ماجرا ادامه داره (: اینبار امین صفاری پیشنهاد کرده که قانون زیف رو روی داده‌ها تست کنیم. برای من فرصت خوبی شد که هم قانون زیف رو یاد بگیرم و هم با کمک امین، قدم‌های اولم توی R رو بردارم. ما توی مطلب آخرمون رسیدیم به یک جدول از سیصد کلمه پر کاربرد وبلاگ و تعداد استفاده از اون‌ها. ظاهرا این ترکیب خوبیه برای قانون زیف.

قانون زیف می گه که

اگر تمام کلمات یک کتاب را بشماریم و از زیاد به کم مرتب کنبم به این نتیجه می‌رسیم که رتبهٔ هر کلمه با فراوانی(بسامد) همان کلمه نسبت عکس دارد، یعنی تعداد بارهایی که هر کلمه در متن ظاهر می‌شود با رتبهٔ همان کلمه در متن رابطه معکوس دارد. این نسبت در کلمات کل متن برقرار است. که به قانون زیف معروف شده‌است. بر طبق زیف کلمه‌ای که در رتبهٔ ۱ قرار دارد دوبرابر بیشتر از کلمه‌ای در متن ظاهر می‌شود که در رتبهٔ ۲ قرار دارد و ۳ برابر بیشتر از کلمه‌ای ظاهر می‌شود که در رتبهٔ ۳ قرار دارد و همینطور تا آخر.

و مدعی می شه این مربوطه به جریان کمترین کوشش. یعنی ما سعی می کنیم کارها رو به سادگی انجام بدیم و در یک کتاب این یعنی استفاده از کلمات تکراری. رابطه پیشرفته‌تر توی تئوری به این شکل بیان می شه:

f(k;s,N)=(1/(k^s))/(H(n,1))

که k میشه Rank و N میشه تعداد کلمات و تابع H هم میشه تابع اعداد هارمونیک.

این تابع رو روی یک نمودار با دو محور لگاریتیمی می کشیم تا نشون بده که هر کاربرد پر کاربردترین کلمه در یک متن تقریبا دو برابر کاربرد دومین کلمه پر کاربرد است و سه برابر کاربرد سومین کلمه و …

حالا اگر جدولی بسازیم که توش هر کلمه و تعداد ظاهر شدن اون در متن باشه و این رو به ترتیب نزولی سورت کنیم و بهشون از یک تا مثلا سیصد شماره ردیف بدیم، جدولی خواهیم داشت از هر کلمه، رتبه و تعداد استفاده اون در متن. اگر این اطلاعات رو با استفاده از برنامه R (یا هر چیز دیگه!) روی نمودار لگاریتمی – لگاریتمی ببریم به این می‌رسیم:

بررسی قانون زیف برای وبلاگ جادی

و بعدش توضیحات امین رو می خونیم:

توی ساده ترین حالت s برابر ۱ هست.
برای داده های تو هم اگر از مجموعه ۳۰۰ تایی استفاده کنی نتیجه بهتری میگیری (البته تا اونجایی که میدونم این نسبت رو بعضی از قسمتهای مجموعه داده کار نمیکنه)
عدد S هرچی به ۱ نزدیک تر باشه مدل بهتری بر اساس توزیع زیپف هست چون تکرار کلمات در زبانهای طبیعی خیلی heavy-tailed هست. (زبان شناس ها اینو به صورت اینکه مغز انسان بیشتر دوست داره کلمات تکراری استفاده بکنه تا جدید توجیح میکنن)
به نظر من ۰.۷۹ برای مجموعه داده های تو خیلی خوبه چون اینو باید در نظر بگیری که این مجموعه کلمات از یک متن یک پارچه (مثل کتاب) نیامدن و مربوط به پست های متفاوت هستن.

می بینیم که وبلاگ من هم با قانون زیف می خونه. اما چیزی که جریان رو بسیار جالبتر می کنه اینه که قانون قابل تطبیق روی کلی پدیده اجتماعی و فرهنگی دیگه هم هست. در اصل هر چیزی رو که بر اساس تعداد و رتبه (شماره ردیف در جدولی که کلمات توش بر اساس تعداد دفعات کاربرد به شکل نزولی سورت شدن) طبقه بندی کنین، می تونین بندازین روی این نمودار. یک مثال ممکنه شهرهای یک کشور باشه. اگر جمعیت شهرها رو بنویسیم و بر اساس اونها به شهرها رتبه بدیم و بندازیمشون روی همین نمودار،‌ احتمالا همین خط رو می یان پایین. دیدن این تکرار در طبیعت چیزیه که علم رو می سازه و اشتیاق علمی رو ایجاد می کنه بخصوص اگر فرمول بر اساس این فرض درست شده باشه که آدم ها بنا به اصل کمترین کوشش سعی می کنن جهان اطرافشون رو شکل بدن (:

پ.ن. این سری یک پست دیگه هم داره و حسابی ممنونه از امین صفاری و وقت و حوصله اش (:

پ.ن.۲. کد R برای خوندن فایل و کشیدن نمودار چنین چیزی است (کد رو امین نوشته)

Jadi<-read.csv("/home/khikho/Downloads/300.first.words.csv",sep="\t")
plot(sort(Jadi$count/sum(Jadi$count), decreasing=TRUE), xlab="rank", ylab="density",log="xy")
x<-(1:300)
xp<-(1/(x^0.79))/(sum(1/(x^0.79)))
xp1<-(1/(x))/(sum(1/(x)))
lines(xp,co=2)
lines(xp1,co=4)
legend("topright", c("s=1","s=0.79"), cex=0.8,col=c("blue","red"),lty=1);

و فایل سیصد کلمه پر کاربرد با تعداد استفاده شون هم اینجاست

پ.ن.۳. لعنت به سانسورچی (: