بانک سامان جان، مست بودین احیانا؟

بانک سامان بانک محبوب منه. حسابم مدت‌ها اینجا بوده و به نظرم یکی از بهترین اینترنت بانک‌ها رو هم داشته. معقول و راحت. اما امروز صبح… شاید هم دیشب ظاهرا یک نفر مست بوده. وقتی می ریم توی سایت اول این صفحه می یاد:

saman_start

که بعد فوروارد می شه به ظاهرا صفحه اول. اگر سورس صفحه رو نگاه کنیم پایینش نوشته:

<a href="http://dotcms.com/" style="display:block;text-indent:-9999px;" >
Built with dotCMS - The Leading Open Source Java Content Management System</a>

که خب منطقا سیستم مدیریت محتوای سایت است که شاید طراح فکر کرده یک اسکرول افقی ده هزار تایی هم درست کنه که این دیده نشده! شایدم از خود برنامه است. به هر حال… اما بالای صفحه حرف دیگه ای می زنه:

< !-- Mirrored from 77.104.110.118/ by HTTrack Website Copier/3.x [XR&CO'2013], Sun, 12 Jan 2014 01:42:40 GMT -- >

< !-- Added by HTTrack -->
< !-- /Added by HTTrack -- >

جان؟! ظاهرا ما توی یک سیستم مدیریت محتوا نیستیم بلکه توی یک کپی از سایت هستیم که در اصل تو آدرس 77.104.110.118 بوده ! (: بودن این چنین اشکالاتی این نظریه رو کاملا ثابت می کنه:

saman_porsesh_pasokh

احتمالا به خاطر عدم سازگاری برنامه کپی کن با فونت های UTF8 سیستم نتونسته این صفحه رو کپی کنه و نشون بده و البته قدم بعدی چنین جریانی اینه که صفحه ای اصولا هنوز کامل نشده باشه یا برنامه نتونسته باشه درست محتواش که احتمالا دینامیک بوده رو کپی کنه:

saman_arz

تا اینجا می شه خندید یا تعجب کرد از یک بانک ولی موضوع حادتر هم خواهد شد. ببینین:

saman_error_footer
(اگر هیجان داره که اون تب که توش نوشته سکس ماجراش چیه، اینه)

صفحه نه فقط یک چیز عجیبی توش اتفاق می افته (اس اس ال خراب؟ پورت عجیب؟ قطع شدن ارتباط؟) که آدرسش هم ظاهرا وابسته به اینه که از کجا اومدیم این صفحه (توی آدرس footer هست! لاید برای اینکه بگه این صفحه فلان است که از رو فوتر روش کلیک کردیم). اما وضع وقتی وحشتناک می شه و کاملا قابل شاکی شدن که نگاهی به کانکشن هایی که لود شدن ساده صفحه اول می زنه بندازین:

saman_requests

یعنی لود شدن هر صفحه از بانک کلی اطلاعات از من به بقیه می فرسته،‌ گاهی یک پاپ آپ تبلیغاتی باز می کنه که نویسنده مهمل برنامه HTTrack Website Copier ازش پول در میاره و یکسری جاوا اسکریپت چرت و پرت هم رو سیستم من و شما اجرا می شه! اینجاست که می تونیم کاملا اعتراض کنیم و بگیم این برخورد غیرحرفه ای بانک من، من رو عصبانی کرده و وحشتم از وقتی است که همین تیمی که این تصمیم های عجیب رو گرفتن، پشت نت بانک هم باشن که من دیروز توش لاگین کردم و پول به حساب یکی دیگه ریختم (شدیدا امیدوارم اینطور نباشه).

این جریان نابالغی وب در ایران رو نشون می ده. کلی سوال هست:

  1. آیا یک مدیر پروژه بالای این سیستم بوده یا فقط مهندس ها همه تصمیم‌ها رو گرفتن؟
  2. کسی که ایده زده از یک برنامه کپی صفحات وب استفاده کنن و یک نسخه استاتیک از سایت رو هوا کنن که توش کلی اسپم‌افزار داره چه سمتی داشته و چرا به حرفش گوش کردن و واقعا هیچ کس در طول مسیر اینکار نبوده که بگه اینکار ضایع است؟
  3. ترجیح می دم خیلی سوال نپرسم راستش… من بانک سامان رو دوست دارم و هنوزم بانک منه اما واقعا دوست دارم در این مورد یک بیانیه ای چیزی بشنوم که به این دو سوال جواب بده:saman_yunup

    و البته از اون مهمتر:

    saman_udrunk