استراتژی برنده شدن در بازی ۲۰۴۸

این بازی ۲۰۴۸ به هیجان ساکنین اینترنت و کابوس کارفرماها تبدیل شده چون حتی جدی ترین و منظم ترین و مسوولیت پذیرترین مدیری که من تا به حال داشتم هم الان دو میز اونطرف‌تر از من نشسته و داره تند تند رو گوشی‌اش سعی می کنه مربع‌های ۲ و ۴ رو به هم بچسبونه و وقتی به ۱۰۲۴ می‌رسه هیجان زده می شه.

این بازی ترکیبی از ریاضیات، هوش،‌ حوصله و شانس است و به همین خاطر شدیدا جذاب. از اونطرف باعث می شه شما حس کنین «باهوش‌» هستین و سعی کنین اول اینو به خودتون و بعدا به بقیه ثابت کنین و این انواع هورمون‌های جذاب رو ترشح می کنه و در نهایت هم از همه مهمتر اینکه شروع این بازی راحته و وقتی می بازین فکر می کنین «حالا یه دست دیگه رو هم شروع کنم و دیگه اون اشتباه رو نکنم ببینم چی می شه…»

اما استراتژی برنده در این بازی چیه؟ یک بازی نسبتا شانسی می تونه شما رو به کاشی‌هایی در حدود ۱۲۸ یا ۲۵۶ و امتیازهایی حدود ۵۰۰۰ برسونه. اما رسیدن به کاشی ۲۰۴۸ (که هدف بازی است) و امتیازهایی در رده ۲۰هزار نیازمند یک استراتژی منظم و دید در مورد بازی است.

اما اول یک دو جمله در مورد بازی بگم! در این بازی هر بار می شه یکی از چهار جهت رو فشار داد. مثلا فرض کنین اینجای بازی هستن:

2048start

اگر دگمه بالا رو بزنین، انگار همه کاشی ها رو به بالا فشار دادین. یعنی اون دو تا دوی سمت راست به بالا فشار داده می شن که چون هر دو عدد مشابهی هستن، با هم ترکیب می شن و می شن چهار و بقیه مهره‌ها دست نخورده می مونن چون نه می تونن با هم ترکیب بشن نه می تونن از این بالاتر برن. در ضمن یک ۲ یا ۴ اتفاقی هم در یکی از خونه‌های خالی ظاهر می شه. حالا چطوری می شه این رو به وضعیت برنده (ایجاد کاشی ۲۰۴۸ که حاصل فشار دادن دو تا کاشی ۱۰۲۴ است) رسوند؟

بعد از چهار روز بازی توسط تقریبا هفت نفر و چند بار برنده شدن دوست قهرمان ۲۰۲۴ فرید فرمول‌هاش رو بهم گفت که اینجا خلاصه می کنم:

2048

  • یک طرف رو انتخاب کنین و کاشی‌های بزرگ رو اونجا نگه دارین. فرید اینجا سمت چپ رو انتخاب کرده.

  • یک کلید رو کلا از بازی حذف کنین مگر اینکه اصلا راه دیگه ای نباشه. اینجا فرید اصلا به راست نمی ره تا کاشی ها سمت چپ جمع بشن.

  • اگر جایی مجبور شدین به سمتی که قرار بوده حذف شده برین (مثلا اگر در بازی بالا جایی مجبور شدین برین سمت راست) سریعا برگردین چون اگر یک ۲ در سمت چپ بازی بالا ظاهر بشه احتمالا برنده نخواهید شد. حتی در انتخاب حرکت ها هم مواظب باشین کاری نکنین که بعدا مجبور بشین دگمه ممنوعه رو فشار بدین.

  • ردیف سمت چپ چهار تا عدد داره که از کوچیک به بزرگ مرتب شدن. باید سعی کردن این عددها اونجا حفظ بشن و با هم ترکیب نشن. خطرناکترین چیز اینکه اینجا بشه سه تا و بعد مجبور بشیم بالا پایین کنیم و یک ۲ بیافته بالای ۱۲۸

  • در بقیه صفحه باید سعی کنیم تا جای ممکن ۲ها و ۴های بیشتری با هم ترکیب کنیم

  • اگر جایی حس می کنیم می شه هم به سمت چپ فشار داد هم به سمت بالا یا پایین بهتره بالا پایین کنیم و نذاریم عددهای ردیف چپ با هم قاطی بشن یا هی بزرگ بشن.

  • اگر عددهای ردیف سمت چپ با هم ترکیب شدن، بهتره سریعا سعی کنیم یک دو در پایینش اضافه کنیم که سوراخ باز نمونه و یکهو یک ۲ اون بالای ردیف سمت چپ درست نشه که بیچاره می شیم

  • تقریبا هر اشتباه برابر شکست نهایی است. با دقت بازی کنین!

2048win

شخصا شاهد بودم که این روش امکان برنده شدن خوبی داره و این شد که گفتم با دوستان به اشتراک بذارم. نه برای اینکه بازی رو لوس کنم بلکه به این دلیل که می تونیم بیشتر و بیشتر در موردش حرف بزنیم و استراتژی‌های همدیگه رو ببینیم. مطمئنا استراتژی‌ها می تونن متنوع باشن مثلا این پیاده سازی اتوماتیک با این ایده که تا حد ممکن فقط ۲ و ۴ با هم ترکیب کنیم و نگران گوشه و این چیزها نباشیم یا استراتژی شما که … راستی استراتژی شما چی می گه؟

پ.ن. یک نسخه دو نفره از بازی! زنده باد نرم افزارهای آزاد که اجازه پیاده شدن سریع چنین ایده‌هایی رو می دن و اینجا هم سه تا لینک اصلی مربوط به بازی.