بازی شب یلدار ای نتورک، هک و شیوه های پاسخگویی به مشکلات امنیتی

امسال شب یلدای دیجیتال جالبی داشتیم. مشکلات جدی سایت دیجی‌کالا و تلاش فروشگاه‌ها برای راه انداختن چیزی مثل «جمعه سیاه» پر از خرید خارجی ها و پروموشن‌های همزمان با الکامپ. تقریبا هر کدوم از اینها کلی داستان همراهش هست ولی در این مورد خاص می‌خوام با اشاره ای به سایت تبلیغات ای نتورک، در مورد این بگم که ما هنوز برامون جا نیافتاده که چطوری باید به خبرهایی که در مورد مشکلات امنتیی سایتمون می‌دن، عکس العمل نشون بدیم.

مساله اینه که بازی شب یلدای ای نتورک هم دقیقا اشتباه بازی سنگ کاغذ قیچی دلیون رو داره. این بازی هم کلاینت ساید است با متغیری به بامزگی winnings که مشخصه می‌کنه چند بار برنده شدین و ریکوئست هایی که بعد از یک تابع encrypt به سرور خبر می‌دن شما چی برنده شدین. این مساله رو سه چهار نفر از دوستان با ایمیل بهم گفتن و به شکل‌های مختلفی هم تونسته بودن مساله رو حل کنن.

خب دفعه قبل که دقیقا روش رو نشون داده بودم و به نظرم اینبار کار جالبتر این بود سعی کنیم تماس بگیریم و مساله امنیتی رو توضیح بدیم. من شب به پشتیبانی ایمیل زدم و گفتم مشکل امنیتی هست و اگر خودشون خبر ندارن بگن که فردا صبح اطلاعات بیشتری بفرستم. امروز صبح ایمیلی داشتم که درخواست کرده بود اطلاعات بیشتر بدم. دو شیوه حمله به این اسکریپت رو نوشتم و اضافه کردم که برام جالبه که علاوه بر کاربر پشتیبانی، یکی از مدیرها هم به ایمیل اضافه بشه چون برام جالبه که بدونم آیا اگر کسی چنین مشکلاتی رو به ای.نتورک اطلاع بده می تونه انتظار مثلا یکی از جوایز همون بازی رو داشته باشه یا نه.

بعد از مدتی جواب ساده ای گرفتم که تشکر کرده بود از ایمیلم و می گفت «اگر در مسابقه شرکت کنید و برنده یکی از جوایز باشید خوشحال خواهیم شد». امیدوارم که حداقل در پشت صحنه به یک مدیر خبر داده باشن. در واقع اصلی ترین دلیل پیگیری من این بود که ببینم آیا پشتیبانی در یک مدیر رو به این رفت و آمد ایمیلی اضافه می کنه یا نه.

تجربه مشابه زیاد هست – بخصوص موارد حادتر. مثلا یکی از دوستان اخیرا یکی از این به اصطلاح فایروال‌های وطنی رو هک کرده بود. این فایروال‌ها معمولا یک کامپیوتر هستن که یک لینوکس دارن و کمی تنظیم شدن و توی یک جعبه گذاشته شدن و [معمولا] به زور به عنوان فایروال ساخت کشور به شرکت ها فروخته می‌شن. این دوستمون تونسته بود از راه دور با استفاده از یک حفره امنیتی شناخته شده از فایروال رد بشه و وقتی فیلم این کار رو به شکل خصوصی برای اون شرکت فرستاده بود تهدیدش کرده بودن به شکایت به جرم نفوذ غیرمجاز و آموزش هک و غیره و غیره.

شاید تنها تجربه‌های مثبت من در این موارد دوبار بوده. دفعه اول دلیون که اجازه داد فیلمش رو منتشر کنم و جایزه ها رو هم داد و دفعه دوم کسی که یک با هک یک دیتابیس قدیمی به ایمیل من رسیده بود و بهم خبر داد که اون سرویس که من نوشته ام هک شده (:

این در حالیه که توی دنیا شرکت های بزرگ برنامه هایی باگ باونتی برگزار می کنن که توش اگر بتونین به سیستمشون نفوذ کنین،‌جایزه‌های بزرگ می‌دن یا حتی اگر خارج از این مسابقات هم باگی رو پیدا و ریپورت کنین، جایزه دارین. امن بودن از طریق باز بودن نسبت به گزارش ها و علاقمندی به دیدن اشکالات پیش می‌یاد. سیستم های بگیر و ببند و «هیچ کس حرف نزنه تا کسی چیزی نفهمه» و … در نهایت با مشکلات بزرگ روبرو هستن و نتایج خوبی هم نمی دن.

اگر شرکت دارین خیلی خوبه اگر مکانیزمی برای دریافت مشکلات امنتیی داشته باشین و با دادن جایزه به هکرها، اونها رو از آدم های خطرناک پر دردسر به دوست های باحالی که بی دردسر مشکلات شما رو کشف و حل می کنن، تبدیل کنین. امنیت از طریق باسوادی عمومی ارزشمنده و ماندگار وگرنه اگر هر تلاشی برای هر کاری مجازات مرگ و تهدید و دستگیری داشته باشه که نمی شه مدعی امنیت بود (: