هواوی شروع به فورش لپ‌تاپ‌هایی با گنو/لینوکس دیپین کرده


مشکل خریدن لپ تاپ برای ما لینوکسی‌ها همیشه اینه که موقع خرید لپ‌تاپ، عملا پول ویندوز روش رو هم داده ایم و بعد که اونو پاک می کنیم همه‌اش ضرر است. بعضی موقع‌ها آدم های با حوصله با مایکروسافت نامه نگاری می کردن و اینها رو پس می دادن ولی علاقمندی اصلی تر، امکان خرید لپ تاپ هایی با لینوکس بوده. گزینه اصلی معمولا «لپ تاپ های بدون سیستم عامل» بوده ولی حالا هواوی وارد بازار شده و لپ‌تاپ‌هایی با گنو/لینوکس دیپین می‌فروشه. لینوکسی قشنگ که البته خیلی ها به خاطر چینی بودنش، اعتماد زیادی هم بهش ندارن.

طبق تجربه دیوایس های سخت افزاری هواوی معمولا به نسبت قیمت، کیفیت قابل قبولی دارن و ظاهرشون هم که معمولا کپی از محصولات اپل است؛ حتی شاید اسم‌هاشون. در این لحظه هواوی سری لپ تاپ های MateBook X Pro، MateBook 13 و MateBook 14 رو فقط در چین با لینوکس می فروشه. نکته خوب؟ اینکه دگمه ای که معمولا روش لوگوی ویندوز یا شبدر است با کلیدی به اسم Start جایگزین شده و این مدل‌ها از مشابه ویندوزی شون، ۴۲ دلار هم ارزونتر هستن. از طرف دیگه هم درسته که معمولا طرفدار پرایوسی، به گنو/لینوکس دیپین اعتماد ندارن ولی به هرحال این لینوکس قشنگ، سورسش روی گیت هاب است و منطقا باید بشه چکش کرد تا مشکلی نداشته باشه و اگر مشکلی داشت، تا حالا صداش در امده بود.

در ضمن معلومه که وقتی لینوکس دیپین روشون به راحتی اجرا می‌شه، منطقا هر لینوکس دیگه ای هم بی دردسر خاص روشون اجرا خواهد شد. این یکی از چیزهایی است که می تونیم امیدوارم باشیم، به ایران هم برسه (: