تحلیلی بر وضعیت کار و زندگی برنامه نویس ها و مدیرسیستم‌های ایران در سالی که گذشت، نمودار و آمار

حتما می دونین که چند سالی است که آخر سال، نظرسنجی بزرگ برنامه نویس ها و مدیر سیستم های ایران‌ رو برگزار می کنیم که نتایجش هم برای همه قابل استفاده، دیدن و تحلیل است؛ حتی خود نتایج خام تک تک افراد – معلومه که بدون اسم!

بهداد امسال نتایج نظر سنجی پارسال رو تحلیل کرده و چیزهای جالبی ازش در آورده که می تونین توی وبلاگش کاملش رو ببینین ولی من هم اینجا چند تا از نمودارهای جالبش رو میارم:

شرکت کنندگان در حال افزایش است. بد نیست ولی باید نمونه خوب هم حفظ بشه. اگر شما هنوز توی نظرسنجی سال ۹۸ شرکت نکردین، پیشنهاد می کنم همین الان برین و فرم بررسی وضعیت زندگی و شغل برنامه نویس و مدیر سیستم های ایران رو پر کنین.

در مورد درآمد این رو داریم

که نشون می ده هنوزم درآمد کلی خیلی پایینه. اکثریت زیر سه و نیم میلیون درمیارن (هرچند که باید بخش هایی که تمام وقت کار نمی کنن یا دانش آموز / دانشجو هستن از این حذف بشه) اما در کل درآمد اونطوری که فکر می کردیم بالا نیست.

بحث در مورد زبان ها هم همیشه جالبه. این نمودار نشون می ده که کاتلین که جدید اومده و بعد از اون پایتون شدیدا در استفاده رشد داشته و جاوا و روبی و پی اچ پی نزولی بودن.

نوع شرکت ها رو هم در این دو تا می تونین ببینین. شرکت های خارجی که منطقا بیشترین حقوق های بالا رو دارن و بعد از اونها شرکت های سرویس دهنده هستن. کمترین درآمد مربوط به کسانی است که توی شرکت هایی که محصول مستقل تولید می کنن دارن و استارتاپ‌ها هم اون وسط ها هستن.

در مورد ربط درآمد و زبان و تکنولوژی هم بحث مشابه است. کسانی که تکنولوژی های گسترده تر بلدن درآمد بیشتری دارن و همچنین چیزهایی مثل ارلنگ، اسکالا، کلوژر و … با خاص بودنشون درآمد رو هم بالا میارن.

تحصیلات و درآمد هم ربط واضحی دارن. هر چقدر بچه ها هنوز در حال تحصیل در دبیرستان، کاردانی و لیسانس هستن درآمد کمتری دارن که معقوله. و کسانی که دکترا دارن، حقوقشون از سه و نیم به بالا است. منطقی هم هست دیگه.

و همین اتفاق با سن هم می افته. معمولا بالا رفتن سن باعث درآمد بیشتر می شه که احتمالا به عوامل دیگه مثل تجربه و تکنولوژی هم ربط داره.

و شکاف جنسیت در درآمد‌ هم جدی است. می بینین که اگر دختر باشین شانستون برای درآمد بالاتر، کمتر و کمتر می شه در حالی که وقتی بحث حقوق خیلی پایینه، زن ها حضور پر رنگ تری دارن. شعار ما حقوق برابر برای کار برابر است.

البته خود بهداد نمودارهای خیلی بیشتری داره که می تونین در وبلاگش ببینین اما منم به شکل پی دی اف اینجا می ذارمشون تا در آینده هم بدونم که قابل دسترسی هستن بدون تغییر لینک (:

از نظرسنجی جادی چه چیزهای فهمیدم – بلاگ بهداد

از نظرسنجی جادی چه چیزهای فهمیدم بخش درآمد – بلاگ بهداد

از نظرسنجی جادی چه چیزهای فهمیدم بخش جنسیت – بلاگ بهداد

و در نهایت هم حواستون باشه که این دیتا کاملا آزاد است و برای همه پس خیلی خوبه اگر امسال هم چند دقیقه ای وقت بذارین و با رفتن به http://bit.ly/irprogrammers یا لینک کاملش https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSdntC_H6ySUvW9iQwn-cFmQCEb6vdX0e0MgIr7XscHeZXA31Q/viewform به سوال ها جواب بدین تا ببینیم با خودمون چند چندیم. احتمالا ترکیب نتایج با سال گذشته می تونه ایده خوبی به اکثر آدم ها بده سر حقوق باید چجوری چونه بزنن و چه تکنولوژی هایی رو باید یاد بگیرن.