دولت چین شهروندان تقلبی طرفدار دولت را به اینترنت می فرستد

در همه کشورهای غیر آزاد مرسوم است که دولت تلاش کند با استخدام بعضی گروه ها و دادن پول و امکانات به آن‌ها، آن‌ها را به جای شهروندان معمولی جا بزند و مثلا به عنوان اعضای جامعه مدنی یا شهروندان معمولی به کنفرانس های جهانی بفرستد تا در مقام یک شهروند «کاملا معمولی» از دولت دفاع کنند.

اما اخیرا در چین دولت این مساله را وارد فاز جدیدی کرده است. بنا به گزارش یک روزنامه (چاپ سه شنبه) چین شروع به استخدام شهروندان اینترنتی (اینتروند) هایی کرده است که در اینترنت از دولت خوب بگویند و مواظب آبروی آن کشور باشند.

امروزه بنا به آمار دولتی در حدود ۱۰۰ میلیون چینی به اینترنت دسترسی دارند و بسیاری از آن ها با وجود سانسورهای شدید اینترنتی در این رسانه جدید (چه در بخش های نظر خواهی سایت ها، چه در انجمن های آن لاین و چه در چت روم ها) از دولت و سیاست هایش انتقاد می کنند.

حالا بنا به گزارش روزنامه Southern Weekend چین در شهر Suqian در حال استخدام افرادی است که در اینترنت گشت بزنند و هرجا صحبتی علیه دولت دیدند وارد بحث شوند و از دولت دفاع کنند. ژان ژیانگ (روزنامه نگار)‌می گوید :

اظهار نظر رسمی دولت در اینترنت مشکلی ندارد ولی انجام این کار به این شکل کار درستی نیست چرا که به مفهوم «عقیده عمومی» لطمه می زند»

در طول سال گذشته ۱۲۷ نفر برای این شغل آموزش دیده اند که از جمله خصوصیات استخدامی آن ها «درک سیاست های دولت، آگاهی به تئوری های سیاسی و قابلیت اعتماد سیاسی» بوده است.

پکن دارای یک پلیس اینترنتی ویژه اصلی است که وظیفه اصلی اش بستن سایت های «نامناسب» داخلی، بستن سایت های خبری خارجی و زندانی کردن مردمی است که در اینترنت علیه دولت فعالیتی کرده اند.