سرووموتور کامپیوتری برای بروتفورس قفل های مسترلاک

عنوان کمی پیچیده شد. سرووموتور نوعی موتور دقیق است که می توانیم مثلا به آن فرمان بدهیم که یک درجه به راست بچرخد (من از سه واحد کنترل حداکثر همین را فهمیده ام ! اگر کسی دقیق تر می داند بنویسد تا اینجا اضافه کنم). یک سرووموتور به علاوه یک کامپیوتر می شود دستگاهی که می توان با یک برنامه به راحتی به آن فرمان داد که چقدر به چپ یا راست بچرخد.

قفل های مسترلاک هم نوع مشهوری از قفل های رمزی هستند که با چرخاندن رمز آن ها و تغییر جهت دادن حرکت چرخش بعد از رسیدن به رمزهای تنظیم شده و سه بار تکرار این کار، باز می شوند.

بروتفورس (BruteForce) یا تلاش کور(؟) هم شکلی از رمزشکنی است که در آن برای کشف یک رمز، همه حالت های ممکن امتحان می شود. مثلا یک نفر که هکر نیست، برای پیدا کردن رمز یاهوی شما اول اسم شما با پسورد aaa را انتخاب می کند،‌ بعد پسورد aab را می زند بعد aac را تا aba و بعد از ده ساعت به zzz می رسد و تازه باید برود سراغ aaaa و بعد aaab و هیچ وقت موفق نمی شود چون شما از اعداد هم در کلمه عبور خود استفاده کرده اید. این شیوه کور و احمقانه، بروتفورس است.

حالا دوباره به تصویر نگاه کنید و عنوان را بخوانید: سرووموتور کامپیوتری برای بروتفورس قفل های مسترلاک.

جالب است نه ؟ نکته مثبت این است که بر خلاف کلمه عبور ۹ حرفی شما که چندین روز بروتفورس کردن آن طول می کشد، این دستگاه هر قفل مسترلاک را حداکثر در 30 دقیقه باز می کند ! چگونه ؟‌ به خاطر اشتباه رمزنگاری مسترلاک ها که از طریق محاسبات ریاضی می توان نشان داد که چهل به توان سه حالت ممکن،‌ در عمل قابل تقلیل به ۱۲۱ حالت است !

منبع :وبلاگ بروس اشتاینر