کنفرانس کلاه سیاه:‌ نمایش سیستم آزمایش بیطرفی شبکه

«بیطرفی» شبکه یا Net neutrality از مباحث روز جامعه مدنی و کنگره آمریکا است که طی آن شهروندان تلاش می کنند کاری کنند کهISPها مجبور باشند با همه اطلاعاتی که به آن ها وارد و خارج می شود به یک شکل برخورد کنند و مثلا حق نداشته باشند بعضی انواع ارتباطات TCP/IP را به بقیه ارجح بدانند و مثلا ارتباطات رمزگذاری شده یا ارتباطات صوتی را در درجه دوم اولیت قرار دهند یا آن ها را از دستگاهی خاص عبور دهند.

طرفداران بیطرفی شبکه می گویند که این قانون – برابر برخورد کردن با کلیه ارتباطات اینترنتی – در باز نگاه داشتن اینترنت نقشی اساسی دارند و این باز بودن ذات و دلیل موفقیت اینترنت است. در مقابل سرویس دهنده های تجاری پهنای باند بالا ادعا می کنند که تصویب بی طرفی شبکه باعث خواهد شد آن ها نتوانند سرویس های جدیدی ارائه بدهند.

در کنفرانس اخیر گروه کلاه سیاه در لاس وگاس، دان کامینسکی قرار است شیوه ابداعی خود برای تشخیص بی طرفی یک شبکه را توضیح دهد و بعدها آن را به صورت یک نرم افزار آزاد عرضه کند.

بر اساس گفته کامینسکی این برنامه (که وی آن را «بررسی فعال TCP برای یافتن ایرادها» می خواند) تقریبا شبیه به TraceRoute کار می کند با این اختلاف که می تواند شبکه را مجاب کند که منبع اطلاعات سرویس های گوناگونی مانند VoIP است و بعد بررسی کند که آیا با دادن این اطلاعات، شبکه رفتار متفاوتی با آن پاکت پیش می گیرد یا نه.

این متخصص شبکه می گوید که منتظر است واکنش مردم نسبت به این برنامه را ببیند،‌ احتمالا مردم شروع به چک کردن شبکه های خود خواهند کرد و با دیدن طرفداری شبکه از بعضی انواع ارتباط، زبان به شکایت خواهند گشود.

کامینسکی اطلاعات بیشتر درباره این برنامه را در این محل منتشر خواهد کرد: Doxpara.com