نقشه اولین بمب اتمی جهان روی ویکیلیکز


ویکی لیکز یا همون WikiLeaks یک پروژه فوق العاده است. لااقل در سطح ایده، ایده جالبی دارد: بالا بردن شفافیت از طریق انتشار اسناد محرمانه دولت‌ها. همیشه برای ما تبلیغ شده که این کار زشت است ولی زشت‌تر این است که دولت‌ها و سازمان‌ها کارهایی بکنند که لازم باشد از دید دیگران محرمانه بماند.

ویکلیکز در جدیدترین سند انتشاری خود، دیاگرام اولین بمب اتمی جهان را منتشر کرده. این دیاگرام ساده (که بخشی از آن را در شکل بغل می بینید) مشخصات فنی بمب پسر چاق را نشان می‌دهد. همان بمبی که آمریکا در اول جولای ۱۹۴۷ آن را برای ازمایش روی ناکازاکی انداخت.

ویکی لیکز، علاوه بر نقشه این بمب هسته‌ای، مشخصات آن را هم تحلیل کرده است. این دیاگرام حاوی بخش‌های دقیقی برای ساختن بمب هم هست.

نکته عجیب آنجاست که آیا دولت‌هایی که احساس می‌کنند بمب اتم می‌تواند تضمین بقایشان باشد، خواهند توانست از این نقشه برای ساخت این بمب استفاده کننده یا نه. بدون شک این اسرار، شدیدا مورد نیاز این دولت‌ها است اما آیا آن‌ها جرات دارند به یک نقشه بدون سند که جزییات ساخت بمب را افشا کرده اعتماد کنند؟ چه کسی تضمین می‌کند که این نقشه در سازمان‌های ضد جاسوسی دشمن و به منظور گمراه کردن کشورهای در جستجوی بمب، کشیده نشده باشد؟

مرتبط

 دیاگرام اولین بمب اتمی جهان در ابعاد واقعی