سیستم عامل دوست داشتنی

دوستانی که من رو می شناسن می دونن که روی کامپیوتر دومم، دائما در حال عوض کردن سیستم عامل هستم. روش لینوکس دارم ولی انواع توزیع‌ها رو امتحان می‌کنم. از توزیع‌های مشهوری مثل دبیان و اوبونتو و زوزه گرفته تا توزیع‌های خاص مثل دی اس ال و پاپی و حتی توزیع‌های غیرمشهور مثل
سورس میج
و این روزها
مینت
و
لینوکس رویایی.

دلیلش؟ از یک طرف برام جالبه که احساس می کنم وابسته به هارد کامپیوترم نیستم. همه اطلاعات لازم روی اینترنت است و من فقط خودم رو سینک می کنم و کار رو شروع. در عین حال همیشه در مورد توزیع های مختلف یک دیدگاه کلی دارم و به چیزی هم بیش از حد وابسته نمی شم.

اما مشکل من اینه که این لینوکس ها همه در واقع شبیه هم هستند و همه سعی می کنن به یک چیز نزدیک بشن. البته راه‌هایی مثل سورس میج هم هست که مشکلش اینه که اونقدر ایده خاصی داره و اونقدر جامعه پشت سرش کوچیکه که نمی شه راحت و بی دردسر باهاش کار کرد.

راستش من دنبال یک توزیع خاص برای کامپیوتر خونه ام هستم: یک توزیع بانمک. یک لینوکس که در عین حفظ همه قدرت های لینوکس، برام همیشه تنوع ایجاد کنه. مثلا رنگ بندی اش گاه گداری عوض بشه، برنامه های بانمک بهش اضافه بشه یا حداقل پیشنهاد کنه، حرف های قشنگ بزنه و … عجیبه نه؟ امروز روی مینت یک نمونه اش پیش اومد. مینت پیشنهاد داده بود که هربار ترمینال باز می کنم، یک گاو یک حرف بانمک بزنه. امروز همین که گفتم می خوام روت بشم بهم گفت:

هاها باحال نیست؟ من لینوکسی می خوام که همه جاش از اینا باشه (: کسی داوطلب ساختنش نیست؟


اون گاو ترکیبی از دو برنامه جذاب است:

 برنامه fortune که هر بار اجرا بشه یک جمله جالب می گه.

 برنامه cowsay که هر چیزی جلوش تایپ کنیم، به شکل گاو تحویلمون می ده. مثلا

بانمک نیست؟ خب یک نفر به نظرش رسیده و اینو نوشته. مثل هر برنامه دیگه یونیکسی، با گذاشتن یک علامت پایپ یعنی | بین این دو دستور می شه خروجی یکی رو کرد ورودی اون یکی (: و مثل هر برنامه یونیکسی دیگه برای به دست آوردنش لازم نیست از خونه برین بیرون، برین توی وب یا هر دردسر دیگه… مثلا برای من که دبیان بیس هستم کافیه بنویسم:

#sudo apt-get install cowsay

و برنامه خود به خود از منبع مطمئن و اصلی دانلود و نصب می شه (: