محبوبترین زبانهای برنامه نویسی

کلی بحث هست که کدوم زبون برنامه نویسی محبوبیت بیشتری داره یا زنده تر از بقیه است. همچنین کلی بحث هست که مثلا آدم ها می گن زبان مورد علاقه من یعنی پرل مرده یا در حال مرگه.

جواب واقعی چیه؟ کسی نمی دونه (: اما یک نفر یک ایده عالی به فکرش رسیده تا وضعیت زبان های برنامه نویسی رو بررسی کنه. طرف اومده با یک ایده بامزه، تعداد پروژه‌های هر زبان توی گیت‌هاب و بعد تعداد تگ‌هاش توی استک‌اورفلو رو شمرده. اولی نشون دهنده تعداد پروژه‌های هر زبان است و دومی – با تسامح – نشون دهنده اندازه جامعه کاربری اون.

نتیجه چیزی شبیه نمودار زیر شده:

خط آبی نشون دهنده کرولیشن است (نزدیک ۰.۸) و این یعنی هرچقدر یک زبان جامعه بزرگتری داره، پروژه‌های بیشتری هم داره (: پیش بینی عجیبنی نیست ولی همیشه دیدن اعداد و آمار، جذابه.

بعضی زبان‌ها شرایط خاص دارن، مثلا دلفی یا viml. اولی یک زبان است با تعداد پروژه‌های کم اما سوال‌های زیاد و دومی یک زبان با پروژه‌های زیاد و سوالات کم (جامعه کوچیک). اما زبان‌های متعادل زبان‌هایی هستن که هم پروژه‌های زیادی دارن و هم جامعه فعالی. اینها زبون‌هایی هستن که حوالی خط آبی می‌افتن. در اوج، جاوا اسکریپت است، پایتون، سی، روبی، پرل و شل. به نظر من که نتیجه خیلی جذابی است (: درست زبون‌هایی که من دوست دارم. البه به جز جاوا اسکریپت (: