چه کسی لینوکس را می‌نویسد

واقعا چه کسی لینوکس را می‌نویسد؟ منظورم خود هسته است. هکرهایی با ریش‌های بلند؟ نوجوان‌هایی در زیرزمین خانه‌های پدر و مادرهایشان یا کارمندان شرکت‌های بزرگ؟ این سوالی است که همیشه پرسیده می‌شود. مفهوم نرم‌افزار آزاد بخش اول را به ذهن متبادر می‌کند و مخالفان لینوکس هم خیلی وقت‌ها – به اشتباه – توضیح می‌دهند که نباید به سیستمی که توسط برنامه‌نویسان داوطلب نوشته شده اعتماد کرد.

امسال هم مثل هر سال، موسسه لینوکس تحلیلی بر روی پچ‌های منتشر شده روی کد و خطوط نوشته شده آن انجام داده تا ببیند که چه کسی مشغول نوشتن کرنل لینوکس است، روند توسعه آن چگونه است و چه شرکت‌هایی در بیشتر از بقیه در اینکار دخیل هستند.

بر اساس آمار این موسسه، از سال ۲۰۰۵ به اینطرف، ۶۱۰۰ برنامه‌نویس از تقریبا ۶۰۰ شرکت مستقل به توسعه هسته لینوکس کمک کرده‌اند. جیم زملین، مدیر اجرایی موسسه لینوکس، بر اساس این آمار معتقد است که توسعه لینوکس سریعتر از هر زمان دیگر ادامه دارد و خواهد داشت و حتی بیشتر و بیشتر از حوزه سرور به سمت کامپیوترهای معمول و حتی گوشی‌های موبایل و تبلت‌ها ادامه پیدا خواهد کرد.

این آمار همچنین نمایانگر مشارکت بسیار زیاد شرکت‌ها در توسعه هسته هستند. زملین می‌گوید که همکاری بخش تجاری و بخش مبتنی بر جامعه در برنامه‌نویسی کاملا مشهود است و از دن وودز در نشریه فوربس شاهد می‌آورد که «موفقیت لینوکس نشان می‌دهد که مدل مدیریتی ترکیبی در صورت باانگیزه بودن همه مشارکت کنندگان به خوبی جواب می‌دهد چرا که تا همین لحظه آی بی ام، اینتل، هیتاچی، فوجیتسو، اوراکل، ان ای سی و بقیه صدها میلیون دلار در این پروژه جمعی پول تزریق کرده‌اند.»

بر اساس آمار موسسه لینوکس، ده گروه اولی که به هسته کد اهدا کرده‌اند، تقریبا ۷۰ درصد توسعه لینوکس را بر عهده دارند. حتی اگر تصور کنیم که تمام اهدا کنندگان بدون نام، غیرتجاری کار کرده‌اند، بازهم تقریبا ۷۰ درصد تمام توسعه کرنل بر عهده شرکت‌های تجاری و برنامه‌نویسانی است که برای کد نویسی برای کرنل حقوق می‌گیرند.

این واقعیت که اکثر کد کرنل توسط شرکت‌های تجاری و برنامه‌نویسانی نوشته می‌شود که از این طریق زندگی‌شان را می‌گذرانند، چندان هم عجیب نیست. هر چه باشد درآمد بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک وابسته به لینوکس است و هزینه کردن برای توسعه آن اصلا عادی‌ترین کاری است که یک شرکت تجاری می‌تواند انجام دهد. جالب است که به خاطر ماهیت باز این هسته، بر خلاف ویندوز که تنها راه کار در آن استخدام شدن در مایکروسافت است، یک برنامه نویس مسلط به کار روی کرنل لینوکس شانس استخدام در گستره بسیار وسیعی از شرکت‌ها را دارا خواهد بود.