گربه‌هایی برای اچ تی تی پی

گرلی مک (@) دو تا از اصلی‌ترین چیزهای اینترنت رو با هم قاطی کرده تا مشهورترین فتوشاپ‌کار این روزهای شبکه بشه: گربه‌ها و اچ تی تی پی.

گربه‌ها که معرف حضور همه هستن. کافیه فیلم یک دونه نازشون رو بفرستید یوتیوب و فردا از یوتیوب یک ایمیل دریافت کنید که می خواد شما رو در درآمد تبلیغاتش شریک کنه (هرچند هنوز به نظر من این سمندر که روی تبلت مورچه شکار می کنه جذاب تر از هر گربه ای است).

اما HTTP Headerها یا همون هدرهای اچ تی تی پی چی هستن؟ اچ تی تی پی، پرتکل اصلی وب است. یعنی روشی که کامپیوترها وقتی می خوان صفحات وب رو به همدیگه نشون بدن، ازش استفاده می کنن. این پروتکل مثل همه پروتکل‌های دیگه یک «سر» یا Head داره که توش دو تا کامپیوتر مستقل از اینکه اطلاعات مورد نظر چیه، خودشون رو با هم هماهنگ می کنن. مثلا شما که الان دارین اینجا رو می خونین (حالا با صرف نظر از جینگولک بازی‌های آنتی فیلتر) به مرورگرتون گفتین به فلان آدرس بره. اونم به سرور من یک درخواست HTTP فرستاده و توی بخش هدر گفته که اصولا چی می خواد. چیزی شبیه به این : GET / HTTP/1.0 که می گه براوزر شما نسخه اول اچ تی تی پی رو می فهمه و درخواست می کنه که صفحه اول رو بگیره. حالا نوبت منه که جواب بدم. اگر همه چیز درست باشه می گم:‌ HTTP/1.0 200 OK یعنی من هم نسخه ۱ رو می فهمم و اوکی است دارم صفحه رو می فرستم.

می بینین که هر جواب یک عدد داره که یک معنی داره. ۲۰۰ یعنی اوکی. عدد مشهور ۴۰۴ هم یعنی این صفحه پیدا نشه. بقیه رو گربه های ابتکاری گرلی مک توضیح می دن!

[nggallery id=1]

(اگر توضیح فنی تر می می خواین مراجعه کنین به مدخل اچ تی تی پی در ویکیپدیای فارسی)