چند توصیه ساده در مورد بیانیه های مربوط به جنگ سایبری

اخیرا یک ویروسی توی وزارت نفت بوده …

در اثر این حمله سرور اصلی وزارت نفت و چهار شرکت اصلی آن قطع شد و همان زمان علی نیکزاد رهبر، سخنگوی وزارت نفت گفت که “ویروس، مادربرد کامپیوتر‌ها را سوزانده و برای پاک کردن اطلاعات اقدام کرده است با این همه اطلاعات اساسی این وزارتخانه صدمه ندیده است.”

حالا من که سخنگو نیستم و این دوستان هم بودجه های میلیاردی دارن برای مقابله با جنگ نرم یا راه انداختن جنگ نرم فقط من یک چند توصیه دوستانه می کنم که مالیات و نفت ما رو بهتر مصرف کنن و حداقل شاید بدونن که جنگ سایبری اسمش قشنگه ولی اصلا به این ربطی نداره که اونها ویروس بنویسن برای از سرویس خارج کردن وب سایت ما و سوزوندن مادربردهامون و ما هم بریم رو صفحه اول سایت شهرداریشون فحش بنویسیم (: به هرحال… این توصیه ها رو برای دفعه بعد در نظر داشته باشین لطفا.

  1. تقریبا دو دهه است که دیگه نرم افزارها نمی تونن به سخت افزار یک پی سی صدمه بزنن. آخرین مورد گزارش شده مربوط بود به زمانی که می تونستیم با اسمبلی به هد یک فلاپی یا هارد دیسک دستور بدیم به موقعیت ۱- بره و همون موقع هم توی سخت افزارهای قدیمی باعث می شدیم اهرم هد گیر کنه به بدنه و در نتیجه لازم باشه با پیچ گوشتی بازش کنیم و با دست هد رو برگردونیم سر جاش.
  2. اگر ویروسی توسط دشمن وارد سیستمی بشه پر سر و صدا نیست. اینکه پلیس می یاد کامپیوتر یکی رو می بره و پس نمی ده برای یک فعال اجتماعی ضربه است ولی سوزوندن مادربرد وزارت نفت واقعا هدف هیچ ویروسی نیست
  3. اگر هم بخوان مادربرد رو بسوزونن و اطلاعات رو پاک کنن اول اطلاعات رو پاک می کنن بعد مادربرد رو می سوزونن
  4. اگر فقط بحث وب سرور است، بسیار مهمه توی بیانیه بگین که فقط وب سرور ها از کار افتاده بودن (وب سرورهای وزارت نفت ویندوزی هستن؟!!). عموم مردم ممکنه واقعا فکر کنن که چند تا سرور هست که کل وزارت نفت بهش وابسته است و اونها ویروس گرفتن! (: من و شما می دونیم این زمین تا آسمون فرق داره با اینکه چهار تا وب سرور از دسترس خارج باشن