آیا کمپین هواپیمایی قطر واقعی است؟ چند تجربه

qatar

اگر در اینترنت ایران باشین به احتمال ده درصد، با کمپین هواپیمایی قطر برخورد کردین که از شما می خواد با ثبت نام یک فرم ساده سه بلیت بیزنس کلس به مقصد دلخواه با این هواپیمایی برنده بشین و شانس من رو هم زیاد کنین ([یا از اینجا برین و شانس منو اضافه نکنین (: [(http://winwithqatarairways.com)… و فراموش نشه که هواپیمایی قطر سال ها است که رتبه اول در رنکینگ بهترین هواییمایی های جهان رو داره.

اولش به شکل خلاصه بگم که من این کمپین رو از نزدیک می شناسم. مال خود هواپیمایی قطر است و بعد بحثی مفصل بکنم در مورد درس هایی که می تونیم از این کمپین یاد بگیریم برای بهتر و بهتر شدن کارهامون. این کمپین از نظر من بسیار خوب اجرا شده ولی این دلیل نمی شه مشکلاتش رو نبینیم.

مشکلات هویتی

مثل هر کار موفق و مثل هر کار مشکوک، تعداد زیادی آدم دارن تذکر می دن که آیا این کمپین واقعا مال هواپیمایی قطر است؟ اگر واقعا مال اون هواپیمایی است پس چرا اسم دامین به اسم کس دیگه ای ثبت شده بود؟ چرا از سایت رسمی هواپیمایی قطر هیچ لینکی به این کمپین داده نشده و …

درس: هویت رو تصدیق کنید

هر کمپین مشابه که از آدم ها اطلاعات می خواد باید به شکلی ثابت کنه که واقعا چیزی است که مدعی شده. روش سخت تر اینه که دامین توسط خود اون شرکت گرفته بشه و روش راحتتر اینکه از سایت هواپیمایی قطر، لینکی یا خبری به این سایت داده بشه. طبق تماس تلفنی من تازه امروز قرار بود سایت رونمایی رسمی بشه ولی خب از دیروز مردم کشفش کردن و شروع کردن به سمت نام (: خوشبختانه در حال حاضر دامین winwithqatarairways.com به اسم هواپیمایی قطر است که هر جور شبهه در مورد هویت این سایت رو از بین می بره:

jadi@funlife:~> whois winwithqatarairways.com

Whois Server Version 2.0
Domain Status: ok
Domain Status: clientTransferProhibited
Registry Registrant ID: 
Registrant Name: Azin Ebrahimian
Registrant Organization: Qatar Airways
Registrant Street: Sayeh Tower , Valiasr Ave
Registrant City: Tehran
Registrant State/Province: Tehran
Registrant Postal Code: 1967713639
Registrant Country: IR
Registrant Email: aebrahimian@ir.qatarairways.com

و احتمالا روش خوبتر اینه که اصولا قبل از افتتاح رسمی نشه ثبت نام کرد و حتی یک شمارنده معکوس باشه برای جو سازی بیشتر.

آپدیت: هواپیمایی قطر از سایت رسمی اش به کمپین لینک داد.

مشکلات فنی

در حال حاضر سایت فعال نیست. دلیلش احتمالا فشار خیلی زیاد حاصل از استقبال خیلی زیاد است. این مشکلی است که من در تعداد زیادی پروژه موفق دیدم و می بینم. زیرساخت های ما معمولا توان کافی برای فشار بالا رو ندارن و بخش فنی کمپین هایی که قراره در ایران پیش برن باید با دقت خاصی طراحی بشن که بتونه جلوی رشد ناگهانی مخاطب مقاومت کنه.

درس: برای حداکثر برنامه ریزی کنید و تست بار بگیرید

ما در ایران تجربه کمی روی استارتاپ های واقعی و رشدهای سریع و چنین کمپین هایی داریم. لازمه قبل از لانچ شدن کمپین و حین اون تیم فنی حداکثر تلاششون رو بکنن که بتونن پاسخگوی حجم تبلیغات باشن. متاسفانه این یک مساله مربوط به انباشت اطلاعات است که ما هنوز در اول راهشیم و مطمئن هستم به زودی بهتر می شه. لازمه از برنامه ها قبل از لانچ نهایی تست بار گرفته بشه تا ببینیم سیستم تا کجا ظرفیت استقبال رو داره و بعد سعی کنیم ورودی رو به اندازه ظرفیت محدود کنیم.

تجربه کاربری

تجربه کاربری یا همون UX یعنی شیوه رفتار و نگرش و احساسات یک کاربر نسبت به یک محصول. اپل مشهوره چون باز کردن جعبه اش لذت بخشه. مثلا من از اینکه یک باکس بهم بگه «کد معرف رو تایپ کنید» بدم می یاد. من در دنیای اینترنت هستن و منطقا کد معرف باید خود به خود اینجا باشه. شایدم اگر داشتم خودش اینجا تایپ می شد و لازم نبود من تایپش کنم. یا مثلا از من پرسیده می شه «آیا تا به حال با هواپیمایی قطر سفر کرده اید؟» و زیرش یک منوی باز شونده هست در حالی که من کافیه یک رادیو باتن «بله / خیر» داشته باشم یا اصولا یک تیک بزنم جلوی جمله «قبلا با هواپیمایی قطر سفر کرده ام» و خب معلومه که ترجیح می دم «بلیت» ببینم به جای «بلیط» (:

درس: تجربه کاربری یک تخصص است

تجربه کاربری هم مثل برنامه نویسی و گرافیک، تخصصی مستقل است. هنوز تو ایران نمی دونیم دقیقا چه کسی حرفه ای این حوزه است ولی افرادی هستن که می شه ازشون مشاوره گرفت. تجربه کاربری این سایت برای من قابل قبوله ولی چند نکته ریز می تونست بهترش کنه. همچنین تخصصی هست به اسم کپی رایتر که وظیفه اش نوشتن متن است. مثلا بهش می گین «در یک جمله بین هفت تا یازده کلمه ای بنویس که اگر طرف قبلا با هوایپمایی قطر سفر کرده، اینجا رو تیک بزنه» و براتون مفهوم ترین جمله و دقیق ترین جمله رو در می یاره. به نظرم آسونه ولی من تفاوتی جدی می بینم بین سایت هایی که کپی رایتر دارن و کپی رایتر ندارن. تا جای ممکن باید از این تخصص ها استفاده کرد.

جمع بندی

به شرکت و آدم های پشتش خسته نباشید می گم. حدس می زنم این کمپین یکی از بهترین طراحی های کمپین های اینترنتی رو داشته و حسابی امیدوارم که با حل کردن مشکلات فنی خیلی سریع به اینترنت برگرده چون منتظریم در کمپین شرکت کنیم و جایزه مون رو برنده بشیم – چون من از طرفدارهای هواپیمایی قطر هستم!