بازگشت به صفحه کلید کوئرتی

qwertyqwerty

همونطور که دوستان نکته بین از ویدئوهای آموزشی لینوکس دوره ال پی آی سی ۱۰۱ جادی کشف کردن، من دو ماه است که صفحه کلیدم رو به صفحه کلید کوئرتی تغییر دادم. لازمه بگم که قبل از این به دلایل بسیار خوب و قانع کننده ای از صفحه کلید کلماک استفاده می کردم و به همین خاطر لازم می دونم دو دلیل برگشت به کوئرتی رو اینجا بنویسم.

هماهنگی با دیگران

هر کسی که در جامعه زندگی می کنه مجبوره خودش رو تا حدودی با دیگران هماهنگ نگه داره. تقریبا هر عقل سلیمی تشخیص می ده که واحد اندازه‌گیری متریک بهتر از واحدهای اندازه گیری سلطنتی است اما هیچ کدوم از این عقل سلیم‌ها در آمریکا قدشون رو به سانتی‌متر نمی‌نویسن. من سال‌ّها بدون مشکل از صفحه کلید کلماک استفاده کردم و حسابی هم راضی بودم ولی الان که به عنوان سیستم ادمین فریلنس و برنامه نویس و متخصص داده‌ها کار می کنم، دائما مجبورم پشت کیبورد کامپیوتر آدم های دیگه و توی شرکت‌های دیگه پشت سرورشون بشینم و اصلا دلم نمی خواد در اون حالت تایپی کند و پر دردسر داشته باشم. اتفاقا سوییچ اصلی درست قبل از ضبط ویدئوی آموزش vi بود چون آموزش نیازمند نشون دادن کلیدهای صحیح بود.

باگ گنوم در صفحه کلید کوئرتی

باگی در گنوم هست که مدت‌ها است حل نشده و باعث می شه در تمام محیط کارهای مبتنی بر این دسکتاپ (شامل گنوم شل، سینامون و یونیتی) اگر صفحه کلید شما به حالت فارسی بره، شورتکات‌ها با دگمه فیزیکی مرتبط با کوئرتی کار کنن و نه با معادلش توی کلماک. حتی توضیح این باگ هم سخته و من و چند نفر دیگه مدت ها است سعی می کنیم ریپورتش کنیم و از گنوم بخوایم حلش کنه ولی هنوز این اتفاق نیافتاده. درسته که KDE و LXDE و بقیه میزهای کار درست کار می کنن ولی من گاهی هم دوست دارم سری به گنوم و دوستانش بزنم.

اصلی‌ترین نوشتن من در دنیای فارسی است

در دنیای انگلیسی من معمولا فقط دستور می زنم یا ایمیل جواب می دم و بقیه ارتباطات من فارسی است. خوشبختانه استاندارد کیبورد فارسی بسیار خوب طراحی شده و باعث می شه من در طول یک روز کاری خیلی کم با صفحه کلید انگلیسی برخورد داشته باشم.

بازی و فان

فان همیشه بخشی از زندگی انسان سالم است. من تنوع رو دوست دارم و این چیزها برام مثل پازلی می شه که توشون سرگرم می شم. از اونطرف بازی های خیلی گه گداری که می کنم هم با صفحه کلید کوئرتی تنظیم هستن (بخصوص دگمه های hjkl و w-asd) و یکبار در سال هم که می خواستم بازی کنم یا مثلا از افزونه هایی استفاده کنم که باعث می شه با این کلیدها بتونم توی مثلا فایرفاکس بالا پایین و جلو عقب برم، ایده‌شون به کوئرتی نزدیکتره.

و این سه چهار نکته بود که باعث شد که من احساس کنم وقتشه برگردم به کوئرتی. بسیار سخت بود و جاهاییش احساس حماقت و شکست می کردم ولی در کل غیرعملی نبود. هنوزم حس بدی دارم و سرعتم تایپم در انگلیسی پایین اومده و اشتباه می زنم ولی خب فکر می کنم در کل بد نیست مدتی نسبتا طولانی روی کوئرتی باشیم، شایدم یک روز دوباره برگشتیم (: تنوع همیشه خوبه و کلماک بدون شک منطق بهتری از کوئرتی داره که درست شده تا تایپ رو کند کنه و نذاره کلیدهای ماشین تایپ به همدیگه گیر کنن.