ادوارد اسنودن در مصاحبه‌ای با تایسون می‌گه شاید پاسخ پارادوکس فرمی، رمزنگاری است

Neil-deGrasse-Tyson-and-Edward-Snowden_Credit_Carlos-Valdes-Lora
پارادوکس فرمی (Fermi) خیلی جالبه و یک صورت‌بندی‌اش می‌تونه این باشه:

جهان بسیار بزرگ، بسیار قدیمی و بسیار طبیعی است پس منطقا باید سیاره‌هایی مشابه زمین باشن که میلیون‌ها سال قبل توشون حیات‌هایی مشابه زمین ایجاد شده. چرا ما هیچ سیگنالی از این موجودات دریافت نکرده‌ایم؟

ادوارد اسنودن (افشاگر شنودهای NSA) در مصاحبه با یکی از اسطوره‌های جهان علم یعنی نیل دی‌گریس تایسون دلیل جالبی رو برای پاسخ به این مساله حدس زده:

وقتی به اطلاعات رمزنگاری شده نگاه می‌کنید – و این اطلاعات به خوبی رمزگذاری شدن، روشی نداریم که بگیم داریم به رمز نگاه میکنیم یا به نویز. امکان تشخیص اینکه آیا سیگنال در حال عبور رمزنگاری شده یا یک نویز اتفاقی است وجود نداره

و خب با این استدلال دور از ذهن نیست که اطراف ما پر باشه از ارتباطات مرتبط با سیاره‌ها و موجودات هوشمند دیگه بدون اینکه ما اصولا متوجه بششیم این سیگنال‌ها چیزی بیشتر از نویز هستن. در نظر اسنودن اگر این موجودات بسیار پیشرفته‌تر از ما باشن حتما تمام ارتباطاتشون رمزگذاری شده و در نتیجه استدلال بالا به خوبی می‌تونه پاسخی برای پارادوکس فرمی باشه – البته در صورتی که فرض کنیم اونها علاقه‌ای به تلاش برای ارتباط با انسان‌های کره زمین ندارن که دلیلش از نظر اسنودن شاید این باشه که از نظر سیاسی عقلشون بیشتر از ما می‌رسه (:

پیشنهاد می‌کنم کل پادکست فوق العاده رو گوش بدین… کمتر پیش می یاد دو انسان در این حد شریف و مفید برای جهان با هم صحبت کنن.

آپدیت: اسنودن نه متخصص کهکشان است نه حتی یک دانشمند (: نظرش هم منطقا چندان درست و اصولا در حوزه کارشناس هم بهش گوش نمی دیم (: بیشتر تبلیغ برای رمزنگاری است و یک متلک به زمینی‌ها. گفتن اینکه دلیل تماس نگرفتن فضایی‌ها اینه که از نظر سیاسی عقلشون بیشتر از ما می‌رسه می‌گه هم در واقع یک متلک به زمینی‌ها است (: امیرمسعود این نکته رو در تو کامنت‌ها تذکر داده و لازمه اینجا رو هم ببینیم