ماین کردن کریپتوکرنسی بدون اطلاع بازدیدکننده ها: مونرو و کوین هایو

وقتی خواننده جادی.نت هستین، یعنی اطلاعاتتون در مورد بیت کوین و کریپتو کرنسی ها زیاده. اونجا رو کش نمی دم و فقط می گم که رمزارز ها یا کریپتوکرنسی هایی مثل بیت کوین، پول های دیجیتالی هستن که نسبتا ناشناس می مونن، مرکزیت ندارن و با انرژی ای که کامپیوترها مصرف می کنن به دست میان. برای اطلاعات دقیق می تونین پادکست رویای فریدمن یا پادکست رادیوگیک بلاک چین یا این ویدئوی توضیح شیوه کارکرد بیت کوین رو ببینین.

اما اصل ماجرای بحث فعلی اینه که «رمزپول از طریق تلاش کامپیوترها به دست میاد» – حداقل در بسیاری از شکل هاش. حالا یک رمز پول نسبتا جدید (از ۲۰۱۴) به اسم مونرو این امکان رو فراهم کرده که با برنامه های جاوااسکریپت هم ماین بشه و در نتیجه کافیه اونو توی سورس وبلاگ بذارین تا بیننده هایی که به سایت شما میان، حینی که توی سایت شما هستن براتون کریپتوکرنسی مونرو ماین کنن!‌ ایده جالبه و بحث در مورد اخلاقی یا غیراخلاقی، قانونی یا غیرقانونی و درست و نادرست بودنش خیلی سخت. من نمی تونم تصمیم دقیقی بگیرم. مطمئن هستم اینکار خوبی نیست و من نمی کنم ولی بعیده بتونم دفاع کنم که باید غیرقانونی باشه. به هرحال وقتی من به سایت شما می یام توش تبلیغ می بینم و جاوااسکریپت ران می کنم. حالا اگر یکی از این جاوااسکریپت ها برای شما پول در بیاره، آیا بده؟

راستش نظر من اینه که «بله بده». چون دارم یواشکی از ابزار بیننده برای پول در آوردن خودم استفاده می کنم بدون اینکه اون از این بحث خبر داشته باشه. در حال حاضر بعضی ها اینکار رو می کنن و قبلا هم سایت های بزرگی چند روزی اینکار رو کردن اما در نهایت هر وقت «لو رفته» حذفش کردن. یعنی توافق عمومی داریم که کار خوبی نیست. خود سایت کوین هایو هم ابزار نارضایتی کرده از اینکه اسکریپتش بدون اطلاع مراجعان سایت در سایت ها نصب شده.

اما مساله در یک شکل دیگه حادتر می شه: وقتی که یک اپ اینکار رو می کنه و مثلا با باز کردن یک پنجره براوزر در پشت صحنه، اسکریپت رو اجرا می کنه. این منطقا باید غیرقانونی باشه و شرکت انجام دهنده از مارکت ها حذف بشه. متاسفانه این روند در حال بیشتر شدن است و کاملا مهمه که آدم ها اپ های ناشناس و نامعتبر رو کمتر و کمتر روی گوشی نصب کنن.

اما آیا اینکار می صرفه؟ می شه گفت که «نه». تست های مستقل نشون می ده که حدود هزار کاربر می تونن برای شما روزی تقریبا یک دلار درآمد بیارن. منطقا اگر شما یک میلیون کاربر داشته باشین هم راه های بهتری برای درآمد زایی دارین و بخصوص اگر ماجرای احتمال حذف شدن اپ از بازارها یا بسته شدن اکانت توسط کلاودفلر رو به مساله اضافه کنین، بهتره اصولا سراغش نرین. بخصوص که در قوانین ایران چنین چیزی می تونه تحت عنوان «هک» هم طبقه بندی بشه و در صورت شکایت آدم ها، دردسرهای بزرگتری ایجاد کنه. از نظر فنی هم که این روزها ماین کردن روی سی پی یو تقریبا منقرض شده و تنها کسی که از چنین چیزهایی سود اصلی رو می بره، آدمی است که پشت این رمزپول جدید نشسته و سعی می کنه گسترش بده.

اگر شما هم به سایت یا اپی رسیدین که شدیدا باعث داغ شدن گوشی یا کم شدن باتری یا بالا رفتن صدای فن می شد، خوبه حواستون به این ماجرا باشه. اگر دوست داشتین بدونین چه سایت هایی دارن اینکار رو می کنن یا سایتی رو چک کنین می تونین از اینجا استفاده کنین یا اصولا شکایت خودتون رو به جاهایی که ممکنه بهش رسیدگی کنن – مثل مارکت ها – بفرستین.