گوگل ویو

امروز به لطف یک دوست خوب، گوگل ویو دار شدم. گوگل ویو یک سرویس جدید از گوگل است که سر و صدای زیادی به پا کرده. فعلا در مرحله بتا است (یادمون باشه که جیمیل هم سال‌ها در مرحله بتا بود) و ورود بهش نیازمند دعوت‌نامه.

گوگل ویو صفحه‌ای مثل این داره:

سمت چپ، کارهایی است که می‌تونم بکم، وسط «امواج» مختلف هستند و سمت راست موجی که در حال مشاهده‌اش هستم. از نظر فنی تفاوت چندانی با ایمیل نداره و بیشتر مثل یک ایمیل پیشرفته یا حتی شبیه یک سیستم ایمیل با قابلیت مرتب کردن پیشرفته است.

من می‌تونم یک موج جدید راه بندازم، لیلا، سینا و عباس و پرستو و ساناز رو بهش اضافه کنم و توش بنویسم «تولد من حتما بیاین ! تاریخ فلان آدرس بهمان» و بعد مثلا ساناز زیرش بنویسه «حتما می‌یام» و بعد عباس اضافه کنه که «باشه. البته اگر از تونس برگشته باشم» و بعد سینا هم بگه «من نمی تونم بیام» بعد لیلا «زیر» نوشته عباس بنویسه «راستی تونس که هستی حتما اینجا هم برو» و عکس سیدی بو سعید رو اضافه کنه و با اینکار یک موج جدید زیر موج من در مورد تونس راه بندازه. حالا ممکنه عباس این موج رو کپی کنه توی یک موج جدید و دوستانی که قبلا تونس بودن رو بهش اضافه کنه و ازشون بپرسه که کجاها رو ببینه بهتره؟

این مفهوم گوگل ویو است و با اینکه توی امواج می‌شه شاخه شاخه شد و عکس و فیلم و هر فایل دیگه اضافه کرد و آدم اضافه و کم کرد و .. به نظر من واقعا جایگزین ایمیل نیست و همچین ادعایی هم نداره و نخواهد داشت.

گوگل ویو یک ایده است. یک ایده جالب با پیاده سازی واقعا جذاب. احتمالا هیجانش که بخوابه آدم‌های خیلی کمی باقی می‌مونن که بهش مراجعه کنن و حدس می‌زنم که هی هم کمتر و کمتر بشن چون کافیه چهار پنج روز به گوگل ویو لاگین نکنید تا با یک میلیون تا موج راه افتاده درباره موضوعات متنوع و آدم‌هایی که باهم دیگه حرف می زنن و شما نمی‌دونین چی دارن می‌گن و از کجا باید بپرین تو مواجه بشین.

برداشت من اینه که

  • گوگل ویو طراحی فوق العاده عالی‌ای داره و این باعث اینهمه جذابیتش شده
  • ایده اش قشنگه ولی هنوز کاملا پخته نشده. گوگل علنی‌اش کرده تا خود سیستم به سمت یک نقطه تعادل حرکت کنه و معلوم بشه چی ازش در می‌یاد
  • بیشترین کاربرد گوگل ویو، به نظرم جلسات بحث غیر هم‌مکان خواهد بود. اگر بخواین با یکسری آدم سر یک موضوع بحث کنین، گوگل ویو یک ابزار عالی است اما جایگزین چت و ایمیل نیست

و در نهایت اینکه به نظر من بزرگترین مشکل اینجور ابزارها این هستند که وقت آزاد شما رو ازتون می‌گیرن. ساعت‌هایی که می تونن صرف کارهای دیگه بشن، صرف این خواسته طبیعی می‌شن که آدم توی گوگل ویو باشه و ببینه کی چی می گه و بهش جواب بدن… یک جور فرفر پیشرفته اما خصوصی (:

در آخر، تکرار می‌کنم که به نظرم گوگل ویو اگر کمی پخته‌تر بشه (مثلا مردم بتونن ویوها رو عمومی کنن (که نمی‌دونم الان می‌شه یا نه)، کاربردهای جذابی پیدا خواهد کرد. مثلا دیدن یک بازی فوتبال که توسط چند صد نفر در گوگل ویو گزارش و نقد می‌شه جذابه. یا من اگر با چند نفر آدم جدی جلسه داشته باشم – در صورتی که انتهای جلسه از نظر زمانی کاملا فیکس و معلوم باشه – خیلی خیلی خوشحال می‌شم که توی گوگل ویو برگزارش کنم (: