پاسخ متخصص‌ها به سوال‌های مربوط به پرواز ۳۷۰ مالزی

370

در مورد غیب شدن هواپیمای پرواز ۳۷۰ مالزیاایرلاین سوال‌های زیادی مطرح می‌شه. مثلا می‌پرسیم که چطوری می شه در عصر ماهواره‌ها و اینهمه سیستم جاسوسی یک هواپیما گم بشه یا آیا روشی هست که خلبان تونسته باشه هواپیما رو بدون متلاشی شدن به قعر دریا بفرسته؟ جواب این سوال‌ها رو متخصص‌ها در پاسخ به توییت‌ها اینطوری دادن

آیا خلبان می‌تونسته با کم کردن فشار هوا مسافرها رو بی‌هوش کنه؟

جیم‌ تیلمون خلبان بازنشسته و تحلیلگر هوایی: بله. خلبان می تونسته اکسیژن رو کم کنه یا حتی به جایی برسونه که مسافرها بمیرن. البته خدمه ماسک‌های مستقلی دارن که از منبع دیگه ای اکسیژن می‌گیره و تمام صورتشون رو هم می‌گیره پس این مساله در مورد اونها تاثیری نداره. البته اگر اکسیژن کابین در ارتفاعی بالا قطع بشه، ماسک‌ها از بالای سر مسافرها پایین می‌افتن و این ماسک‌ها تا مدتی کوتاه اکسیژن زنده موندن اونها رو فراهم می کنن. باید توجه کرد که اکسیژن هر ماسک از مخزن کوچیکی که بالای اون تعبیه شده تامین می‌شه و به خاطر همین مساله است که طبق پروتکل به محض پایین افتادن این ماسک‌ها خلبان باید ارتفاعش رو کم کنه و به ارتفاعی بره که هواش اکسیژن قابل تنفس داره.

آیا این احتمال هست که هواپیما بدون هیچ صدمه‌ای ته اقیانوس باشه و به همین خاطر باشه که ما هیچ چیزی ازش پیدا نمی کنیم؟

جف وایز نویسنده علمی سی ان ان: اگر هواپیما واقعا یک تیکه باشه و هیچ صدمه‌ای بهش وارد نشده باشه یعنی خلبان تونسته با فرودی مشابه فرود خلبنان سولنبرگر روی آب‌های هادسن هواپیما رو پایین بیاره که خب در این صورت مسافرها باید با جلیقه‌های نجاتی که چراغ و سوت و غیره دارن به آب پریده باشن و دیده بشن. این یک راه حله. راه بعدی اینه که هواپیما با یک سقوط مافوق صوت به آب خورده باشه و به میلیون‌ها قطعه تقسیم شده باشه. اگر ایده‌تون این باشه که حتما هواپیما طوری سقوط کرده که واقعا هیچ اثری ازش نمونده، نظریه دوم معقولتره که البته به هرحال باعث می‌شه میلیون‌ها قطعه خیلی ریز روی آب باشن.

آیا مسوولین به این فکر می کنن که ممکنه هواپیما به طور سالم و کامل دست هواپیمارباها باشه؟

ماری شیاو، بازرس کل سابق دپارتمان حمل و نقل آمریکا: کاملا امیدوارم که این هم در حال بررسی باشه چون بعد از ۱۱ سپتامبر ما درس‌های زیادی در مورد این تیپ چیزها گرفتیم. اما در ۱۱ سپتامبر ما بعد از اتفاق کلی اطلاعات داشتیم؛ تماس ها و گزارش ها و غیره و در اینجا هیچ چیزی وجود نداره. اونجا همه سعی می کردن کمک کنن اما حالا دولت ها و سازمان ها و غیره سکوت کردن و به همین دلیل کار بررسی بسیار مشکله.

آیا ممکنه کسی هواپیما رو دزدیده باشه تا مثلا بعدا که همه فکر می کنن این هواپیما در اقیانوس از بین رفته، از اون برای کارهای تروریستی استفاده کنه؟

جیم تیلمون: بله این محتمله ولی فقط یکی از لیست احتمال‌های بلند و بالایی است که وجود داره.

جف بیتی مدیر سابق اداره ضد تروریست سیا: بدون یک این هم یکی از احتمالات است. حداقل سه سناریوی دیگه هم هست که من دوست دارم بهشون اشاره کنم. یکی بودن یک محموله بسیار ارزشمند در هواپیما است که باعث می شه هواپیمارباها اونو بدزدن و این محموله ارزشند ممکنه یکی از مسافرین هم باشه! سناریوی دوم که قبلا هم شاهدش بودیم استفاده از هواپیما به عنوان سلاح است و در نهایت چیزی که همیشه مطرحه درخواست پول در برابر آزادی گروگان‌ها است.

اگر ماهواره‌ها مسیر هواپیما رو برای ۶ یا ۷ ساعت دنبال کردن پس چرا نمی ‌دونیم کجا سقوط کرده؟ یک چیزی مشکوکه

جیم اسکویتو مسوول بخش امنیت ملی سی ان ان: کشورهایی که با سیستم های جاسوسی و ماهواره و تکنولوژی‌های مشابه از هواپیما اطلاعات دقیق دارن علاقه‌ای به افشای این اطلاعات ندارن. دلیلش هم اینه که کشورها شدیدا نسبت به این چیزها حساس هستن. مساله مرز مساله حساسی است و کشورها دائما سر این موضوع با هم کشمکش می‌کنن. بعضی از کشورهای همسایه با هم بارها وارد جنگ شدن و هیچ کس علاقمند نیست دقیقا مشخص کنه که سیستم‌های ماهواره‌ای و رادارش تا کجا، در چه محدوده‌ای و به چه شکلی می‌تونه اطلاعات جمع کنه.

چطور ممکنه یک هواپیما به سادگی غیب بشه؟ شبیه شعبده بازی است..

ماری شیاو: خب وقتی هواپیماها مشغول عبور از اقیانوس هستن معمولا غیب می شن. یعنی هر زمانی که از دید رادارهای معمولی خارج بشن از نظر ما غیب شدن و بعد دوباره با رسیدن به یک رادار دیگه،‌ ظاهر می شن.

جف بیتی: باید بگم که اگر هواپیما در اقیانوس سقوط کرده باشه و ما به گشتن به دنبالش ادامه بدیم، حتی اگر پیداش کنیم این مساله خیلی خیلی زمانبرخواهد بود. اگر سقوط روی زمین اتفاق افتاده باشه شانس بیشتری داریم.

یکهو به فکرم رسیدم ولی ممکن نیست هواپیما در کره شمالی باشه؟

جف وایز: جواب سریع «نه» است. اگر به گزارشی که نخست وزیر مالزی در روز شنبه اعلام کرد اعتماد کنیم تقریبا می دونیم هواپیما کجاست. این هواپیما بین دو عرض جغرافیایی مشخص است و کره شمالی خارج از این مدار است. ما اطلاعات خیلی کمی از اینکه چی پیش اومده داریم ولی چند چیز رو مطمئن هستیم و بر اساس اونها سناریوهایی می‌سازیم که فرود در کره شمالی جزوشون نیست.

دیوید استاپلز متخصص رادار و الکترونیک: گفته می‌شه که هواپیما به غرب پیچیده و بالای مالزی پرواز می کرده. اگر اطلاعات رادار رو قبول داشته باشین، این جایی است که هواپیما بوده. اگر هواپیما از اینجا می‌خواسته به سمت کره شمالی بره رادارهای ویتنام حتما متوجه‌اش می‌شدن.»

چرا هیچکس حین حادثه تماسی نگرفته یا زنگی نزده؟

ماری شیاو: سوال اول اینه که چرا هیچ کس حین حادثه احتمالی یا در مسیر تماس نگرفته یا اسمس نداده یا ایمیل نزده. جواب ساده است: چون این هواپیما این امکان رو نداده. این هواپیما وای‌فای نداشته و شبکه موبایل رو هم پشتیبانی نمی‌کرده. در ضمن شرکت‌های تلفن گفتن که این ادعا که تلفن بعضی از این آدم‌ها زنگ می خورده نشون دهنده هیچ چیزی نیست و فقط می گه که آخرین دکلی که گوشی رو دیده داره تلاش می کنه با اون ارتباط برقرار کنه و این اصلا به این معنی نیست که تلفن روشن و فعاله.

منبع