پایان عمر گنو/لینوکس ساینتیفیک از فِرملی‌لب

امروز یک ایمیل پت ریه‌هکی در لیست پستی ساینتیفیک لینوکس / لینوکس علمی اعلام کرد که عمر این توزیع پر هیجان از گنو/لینوکس به پایان رسیده. من تقریبا ۴ ماه از سال گذشته رو روی ساینتیفیک بودم و منطقا از شنیدن خبر متاسف شدم. لینوکس ساینتیفیک لینوکسی هست/بود مبتنی بر سنت او اس که به طور خاص برای استفاده در پروژه‌های فرمی‌لب توسعه پیدا می کرد و از دلایل نصبش پایداری خیلی زیاد، سازگاری کامل با سنت او اس و البته «همونی رو نصب کردن که CERN یا سازمان اروپایی پژوهش‌های هسته‌ای هم ران می کنه و باهاش ذره شتاب می ده»‌ بود (:

ایمیل اطلاعیه می گه:

لینوکس ساینتیفیک توسط فِرمی‌لب به پیش رانده می‌شد و ماموریت‌ و تمرکزش پاسخگویی به نیازهای موسسات تجربی بود.

حالا فرمی لب به سمت پروژه دون‌ حرکت می‌کند و مشارکت کنندگان بین‌المللی و بخشی از این مساله، یکسان‌سازی پلتفرم‌های کامپیوتری در این آزمایشگاه‌ها و موسسات است.

به همین خاطر ما به جای توسعه ساینتیفیک لینوکس ۸، از سنت او اس ۸ در محیط های آزمایشگاهی و محاسباتی‌مان استفاده خواهیم کرد. ما با سرن (CERN) و مراکز تحقیقاتی دیگر برای بهبود هر چه بیشتر سنت او اس برای محاسبات فیزیک انرژی بالا همکاری خواهیم کرد.

فرمی‌لب به پشتیبانی لینوکس ساینتیفیک ۶ و ۷ در دوره باقی‌مانده از چرخه‌شان ادامه خواهد داد. تشکر از همه شمایی که در لینوکس ساینتیفیک مشارکت کردید و خواهید کرد.

جیمر آموندسن
رییس بخش رایانش علمی

مرتبط