حرکت سریع و ساده بین ورک‌اسپیس‌های گنوم

لینوکس توی اکثر میزکارهاش (کی دی ای، گنوم، ایکس اف سی ای و بقیه) مفهومی جذاب داره به اسم ورک‌اسپیس. انگار چندین محیط کار دارین و هر بار به یکیش سوییچ می کنین. این قابلیت الان توی مک هم هست و همچنین در ویندوز ولی نمی دونم چرا ویندوز به شکل دیفالت اضافه اش نمی‌کنه. این قابلیت باعث می شه پنجره‌ها و فعالیت‌های شما کمی مرتب‌تر بشه. مثلا من معمولا با ۹ تا ورک‌اسپیس کار می کنم. توی اولی براوزر و چت و کارهای مرسوم. توی دومی کارهای شرکت. توی سومی کار متفرقه در حال انجام. توی چهارمی پروزه طولانی مدتم. توی پنجمی ساخت ویدئوکست یا چنین چیزهایی و … و توی آخری (نهم) برنامه هایی مثل پخش کننده موزیک و تورنت و ادیتورهایی که باید همیشه باز باشن (مثلا آنتی فیلتر و …).

توی اسکرین شات بالا که حین کارم و تست اوبونتوی جدید گرفتم، ورک‌اسپیس ها رو سمت چپ می بینین. می یبنین که اینکار باعث می شه صفحه ام منظم تر باشه و مثلا وقتی در اولی آلت تب می زنم، فقط براوزر و چت ها رو ببینم و اگر خواستم کار شرکت رو بکنم برم توی ورک‌اسپیس دوم و آلت تب فقط منو توی برنامه های مربوط به کارم بچرخونه و موارد مشابه.

اما مشکلی که دارم اینه که توی گنوم جدید (این چند سال!) به حالت پیش فرض این صفحه ها زیر هم قرار گرفتن و اگر بخوام از اولی به نهمی برسم باید هی کنترل آلت پایین رو بزنم و سر راه هم از همه چیزهای دیگه رد بشم. منطقا اگر اینها یه دیوار ۳ در ۳ بودن خیلی راحتتر به مقصد می رسیدیم. راه حل؟ قبلا یه پلاگین داشتم که اینها رو به شکل دیوار ۳ در ۳ می چید ولی از امروز تصمیم گرفتم با شورتکات بین اینها حرکت کنم. اینجوری تو کامند لاین می شه گفت که کنترل آلت n بره به ورک‌ اسپیس n. گفتم شاید به درد شما هم بخوره:

dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-1 "['1']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-2 "['2']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-3 "['3']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-4 "['4']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-5 "['5']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-6 "['6']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-7 "['7']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-8 "['8']"
dconf write /org/gnome/desktop/wm/keybindings/switch-to-workspace-9 "['9']"