هکرهای روسی «خرس تنبل» بعد از سال‌ها مخفی بودن، کشف شدند

اسم تیم هکری، Cozy Bear است و تنبل شاید ترجمه مناسبی نباشه اما این خیلی مهم نیست. نکته مهم این تیم هکری که احتمالا به دولت روسیه نزدیکه، اینه که چند سال با ابزارهایی که قبلا شناخته شده نبود کار می کردن و لو نرفتن. در واقع بخش جذاب «عملیات روح» شیوه ارتباط کامپیوترهای هک شده با سیستم دستور و کنترل (Command and Control) یا به شکل مخفف C2 است.

مساله اینه که اگر شما یه کامپیوتر رو هک کنین، این کامپیوتر باید با یک مرکز تماس بگیره و اطلاعات رو به اون بفرسته و دستورات بعدی رو دریافت کنه. این مساله همیشه دردسر درست می کنه چون با لو رفتن اون مرکز، کامپیوترهای هک شده هم لو می رن یا اصولا ارتباطشون با هکرها قطع می شه.

تیم خرس تنبل از ۲۰۱۳ با اسم هایی مثل CozyDuke و APT29 و CozyCar و Office Monkey مورد اشاره قرار گرفته و جاهایی مثل وزرای اروپایی و سفارت آمریکا و اخیرا دولت نروژ رو هدف قرار داده. ظاهرا اونها با فیشینگ (ماحی گیری) کامپیوترها رو آلوده می کردن و بر اساس اهمیت اون کامپیوتر، بک دورهای دیگه ای روش نصب می کردن. اما نکته بامزه، شیوه ارتباط این بک دورها با C2ها است.

همونطور که توی عکس بالا می بینین حداقل از ۲۰۱۴، ابزارهای دوک (شامل مینی دوک و پالی گات دوک) برای ارتباط از شبکه های اجتماعی مثل ردیت، توییتر و ایمجر استفاده می کنن. در اصل اونها یو آر ال های کد شده سرورهای فرمان و کنترلشون رو تو این شبکه ها می ذارن و کامپیوترها آلوده با چک کردن این لینک ها، به سرورهای C2 متصل می شن! مثلا این توییت هم حاوی یه یو آر ال کد شده است که کامپیوترهای آلوده شده با چک کردن اونها کشف می کنن قراره به کجا وصل بشن.

کدی که می تونه از بیت مپ تصویری که توی یه سایت به اشتراک گذاری تصویر، یو آر ال رو در بیاره چنین چیزی می شه:

برای دیدن گزارش کامل ESET از ابزارهای کوزی بیر، این لینک رو نگاه کنین. ESET از روی تاریخ کمپایل ابزارها معتقده کمپین عملیات روح، از حوالی ۲۰۱۳ شروع شده و تا الان ادامه داره هرچند که بعد از این گزارش مطمئنا دیگه اونها رو نخواهیم داد و احتمالا به شکل جدیدی کارشون رو ادامه خواهند داد. یادتون باشه که ندیدن هکرها به معنی نبودن هکرها نیست (: