تاروت چیست و آیا می‌توان به آن اعتقاد داشت؟

جدیدا زیاد می‌پرسند تاروت چیست یا مگر به تاروت اعتقاد داری؟. اینجا می‌خوام چند تا از اصلی‌ترین موضوعات رو جواب بدم و به یک متن منبع تبدیلش کنم برای جواب به این سوالات: تاروت چیست؟ تاروت چه چیزی نیست؟ آیا می‌تون به تاروت اعتقاد داشت؟ چرا تاروت یکی از زیباترین هاست؟ آماده‌اید؟ حرکت…

تاروت چیست؟

تاروت مجموعه‌ای است از کارت‌های مصور که برای روشن‌بینی، الهام‌بخشی و گاهی پیشگویی به کار می‌روند. در مرسوم‌ترین دست‌ها، هر دست کارت شامل ۷۸ کارت است: ۲۱ کارت آتو، یک کارت ابله و یک سری ۵۶ تایی از چهار خال جام،‌ شمشیر، چوبدست و سکه که هر خال شامل کارت‌های کارت‌های آس تا ده و سپس چهار صورت است.

۲۲ کارت (آتو و ابله که شماره صفر دارد) کارت‌های کبیر نامیده می‌شوند و ۵۶ کارت دیگر (که به جز یک کارت صورت اضافی شبیه کارت‌های ورق معمولی هستند) کارت‌های صغیر.

کارت‌های تاروت انباشته‌ هستند از نمادها و اسطوره‌ها. برای خواندن فال تاروت بعد از تمرکز روی سوال و برزدن ورق‌های آن، بر اساس نوع سوال ورق‌ها را به شیوه‌ خاصی روی زمین می‌چینند و هر کارت را در هماهنگی با محل قرار گرفته و دیگر کارت‌ها «می‌خوانند». این خواندن بر اساس نمادهای موجود در کارت و خود سوال و کارت‌های اطراف انجام می‌شود.

کسی چیز دقیقی درباره تاریخچه کارت‌های تارو یا تاروت نمی‌داند ولی شکی نیست که حداقل از قرن ۱۴ام در اروپا موجود بوده‌اند و پیش از آن نیز در مصر (با خال‌های شمشیرعربی، چوب، جام و سکه) استفاده می‌شده‌اند. نمونه‌های پیشا اروپایی کاملا حال و هوای عربی دارند و اولین نمونه‌های مشاهده شده در اروپا (۱۴۱۰ تا ۱۴۳۰) شکل اروپایی گرفته‌اند. کارت‌ها در آن دوره به احتمال زیاد برای بازی به کار می‌رفته‌اند و اولین شواهد مربوط به الهام‌بخشی کارت‌ها به ۱۵۴۰ بر می‌گردد.

آیا می‌توان به تاروت اعتقاد داشت؟

من تاروت را دوست دارم و درباره آن می‌خوانم و با آن فال می‌گویم و در عین حال هم به روند علت و معلولی جهان و علم اعتقاد دارم. مگر ممکن است؟‌ بعله به سادگی.

تاروت یک علم نیست. یک ناعلم است. مثل شعر، مثل ادبیات، مثل دین، مثل سـک‌س. زیبا است ولی قابل بررسی علمی نیست. شما حق ندارید شعری را بد بدانید چون به راحتی اثبات پذیر است که اعتقاد به قدی مانند سرو بی معناست.

اصولا بحث اعتقاد به تاروت بی معنی است. تاروت مثل هر چیز خارج از علم دیگر، خارج از رد و اثبات است. بحث این است که آیا تاروت زیبا است؟ جواب من و کسانی که فال را دوست دارند بله است. اما چرا؟

چرا تاروت یکی از زیباترین هاست؟

برای من به سه دلیل عمده:

۱. تاروت (یا به قول خارجی‌ها تارو) تلاقی اسطوره شناسی، نمادشناسی، دین و علوم رمزآمیز است و من همیشه عاشق هر سه بوده ام (: تارو برای بعضی‌ها دین است، برای بعضی‌ها ابزار دینی و برای بعضی‌ها بهترین تجلی اسطوره‌ و دین در دنیای مدرن. دست‌هایی مثل توت، توسط بهترین متخصصین مصرشناس و علوم خفیه مصری طراحی شده‌اند و حاصل سال‌های طولانی کار و تلاش هستند و هر کارت به راحتی می‌تواند مدت‌ها شما را با نمادها و اسطوره‌هایش به تعمق وادارد.

۲. تاروت یکی از اوپن سورس / بازمتن‌ترین چیزها در خارج از دنیای کامپیوتر دیده‌ام. هر دست ورق تاروت غولی است که روی شانه غول‌های دیگر ایستاده. از قرن ۱۴ این کارت‌ها توسعه پیدا کرده‌اند بدون اینکه هیچ قانون خاصی آن‌ها را محدود کند. هر کس حق داشته به هر شکلی که دوست دارد کارت‌ها را تفسیر کند یا کارت‌های جدیدی طراحی کند یا کارت‌های قبلی را به شکل مورد نظر تغییر بدهد. ما دست‌هایی داریم که ا وفاداری به اولین دست‌ها طراحی شده‌اند و هنوز هم معتبرند، دست‌هایی داریم که بیش از ۹۰ کارت دارند و دست‌های ۵۰ کارتی هم داریم. دست‌های قرون وسطایی، پاگانی و مسیحی موجود هستند و همه و همه حق حیات دارند. هرکس تغییر مورد نظر خود را داده و این جامعه تاروت بوده که با حمایت یا عدم حمایت از این تغییرات روند پیشرفت را مشخص کرده. این چیزی است شبیه به پیشرفت موجودات در محیط زیست طبیعی. این مساله باعث شده کارت‌های تاروت در طول تقریبا پانصد قرن به همراه انسان‌ها تکامل پیدا کنند و پیچیدگی امروز آن‌ها حاصل همین روند تکاملی است.

در عین حال این تکامل هنوز هم ادامه دارد. من اجباری به پیروی از رسوم ندارم. من تصمیم گیرنده اصلی برای خودم هستم و جامعه تاروت تصمیم گیرنده اصلی در مورد بقای نظرات من. این همان چیزی است که در دنیای لینوکس هم اتفاق می‌افتد: رشد. این زیباترین چیز در جهان است.

این مساله دقیقا همانی است که من را از کارت‌های پیشگویی یا الهام‌بخشی به سبک اوراکل جدا می‌کند. کارت‌های اوراکل (و مشهورترین آن‌ها، کارت‌های اوراکل اوشو) از نظر من بسیار بد هستند: یک نفر چند عکس کشیده و روی کارت‌ها چاپ کرده و ادعا کرده که هر کارت چه معنایی دارد و وقتی کارتی را می‌کشید باید دقیقا معنای آن را از کتاب بخوانید یا از حفظ بگویید و همان است و لاغیر (اگر شخصا کارت‌های اوراکل را تفسیر می‌کنید، دارید از آن‌ها به سبک کارت‌های تاروت استفاده می‌کنید). من در کارت‌های تاروت، آزادی عمیقم را می‌بینم در عین احترام عمیق جامعه به من و من به جامعه.

۳. تاروت مثل هر شکل دیگری از فال، یک عمل اجتماعی صمیمانه است.فرصتی است برای صحبت با غریبه‌هایی که حرفی برای گفتن با آن‌ها ندارید. هیجانی است برای کسانی که دیده‌اند علم به آن‌ها آرامش نمی‌بخشد. خنده‌ای است در مهمانی‌ای که همه دوست دارند در آن شاد باشند. مفری است برای همه ما که جرات نداریم از مشکلاتمان حرف بزنیم. نگاهی است دوباره به جهانی که دور و بر ما است. کنترلی است که جادوگرها بر جهان مژده داده بودند. تاروت یک تلنگر در دنیای مدرن است.

من تاروت را دوست دارم (:

تاروت چه چیزی نیست؟

تاروت پیشگویی نمی‌کند. هر کس بگوید با کارت تارو می‌شود زندگی شخصی را معین کرد یا جهت بخشید دروغ می‌گوید؛ بدون شک. تاروت غیبگویی نیست. غیبگویی وجود ندارد -لااقل بعد از دوران مرلین- و آینده در کنترل من و شماست. کاری که تاروت می‌کند، الهام‌بخشی است و اجازه نگاه از زاويه‌ای دیگر.

اگر بخواهم با یک جمله تمام کنم این است که تاروت بسیار بیشتر از سرگرمی است و بسیار کمتر از تقدیرگرایی.