آشنایی با استاندارد پوزیکس

پوزیکس یا همان POSIX (که حداقل در ایران پوسیکس هم خوانده می شود) مخفف عبارت Portable Operating System Interface است و به مجموعه از استانداردهای IEEE گفته می شود که برای نوشتن برنامه های سازگار با یونیکس به کار می روند. البته این استاندارد را می توان در مورد هر سیستم عامل دیگری هم بکار گرفت. استاندارد اولیه پوزیکس، IEEE Std 1003.1-1988 بود که مجموعه به روز شده آن این روزها ISO/IEC 9945 خوانده می شود. وازه پوزیکس پیشنهاد بنیانگذار نرم افزار آزاد، ریچارد استالمن بود.

این استاندارد شامل ۱۷ سند جداگانه است که استانداردهای خط فرمان، رابط اسکریپت نویسی، برنامه‌های سطح کاربر، سرویس های و ابزارهایی مثل awk و echo و ed را به همراه ورودی خروجی های استاندارد (فایل، ترمینال، شبکه) و threadها و غیره را تعریف کرده است.

اسناد پوزیکس در حال در سه بخش تقسیم شده اند:

 APIهای کرنل

 دستورات و ابزارها

 تست‌های مربوط به بررسی تطابق با پوزیکس

برخی از سیستم‌هال عامل‌های کاملا سازگار با پوزیکس عبارت هستند از BSD/OS، HP-UX، Mac OS X، MINIX و سولاریس و OpenSolaris. لازم به ذکر است که سیستم عامل های FreeBSD، لینوکس، NetBSD، OpenBSD از جمله سیستم عامل هایی هستند که تا حد زیادی سازگاری با پوزیکس را حفظ کرده اند.

جالب است در انتها این را هم ذکر کنیم که طراحی خوب و کارای پوسیکس باعث شده تا سیستم‌ عامل‌های دیگر هم از طریق لایه‌های مترجم و ابزارهای تطبیق دهنده، به سمت سازگاری با پوزیکس حرکت کنند. از جمله این سیستم‌عامل‌ها می توان به سیمبین ۹، ویندوز NT و XP (پروفشینال با سرویس پک یک به بعد)، ویندوز سرور ۲۰۰۳ و ویندوز ویستا اشاره کرد.

مرتبط:

 مقاله انگلیسی ویکی پدیا که این نوشته ترجمه آزادی از آن است POSIX

 استاندارد پوزیکس