لینوکس رو دوست دارم چون می تونم توش به دیگران کمک کنم

یکی دیگه از دلایلی که من از گنو/لینوکس لذت می برم، کمک کردن به دیگران است. توی دنیای گنو، توانایی کمک به همسایه یک ضرب المثل است به معنی اینکه اگر همسایه ای برنامه مورد استفاده شما رو لازم داشت، می تونید بدون مشکل برنامه رو بهش بدهید.

اما برای من کمک به همسایه یک معنای جدید هم پیدا کرده: وقتی دوستان گیر می کنند می دونند که مشورت با یک لینوکس کار ممکنه راه حلی جلوی پاشون بذاره.

یک نمونه اش دوست خیلی خوبی بود که امروز با یک فایل هشتصد هزار خطی و ۴۵ مگابایتی درگیر بود. هر خط این فایل ۹ ستون داشت که با TAB از هم جدا می شدند و مشکل اصلی هم این بود که قرار بود بر اساس ستون نهم، فایل مرتب (سورت) بشه.

اولین تلاش در ویندوز، اکسل است و به شکل بامزه ای کشف می شود که بیشتر از ۶۵۵۳۶ خط را نمی تواند باز کند. به عبارتی برای به درد بخور بودن، بقیه از بقیه مسایل باید دوازده برابر ظرفیت بیشتری پیدا کند که محال است (:

انتخاب بعدی اکسس است که فایل را باز می کند ولی کار مفیدی روی آن نمی کند. در نهایت باید به همسایه ها کمک کرد. فایل را کپی می کنم (از مکالمه مربوط به احتمال ویروسی شدن کامپیوترم از طریق یو اس بی دیسک آلوده می گذرم) و در یک خط می نویسم:

sort -n -k 9 GPRS_ATTACH_FAIL_PROT_ERROR.txt > gprs_sorted.txt

مثل همیشه زیبا و ساده. فلسفه یونیکس این است: یک کار را انجام بده و به خوبی + امکان این را فراهم کن که کارها به هم بچسبند.

دستور sort فایل را مرتب می کند. k 9 می گوید که بر اساس ستون نهم مرتب کند و n هم اعلام می کند که به ستون ها به عنوان عدد نگاه کند. در نهایت با یک علامت بزرگتر، خروجی در فایل جدید ریخته شده است.


زیبا نیست ؟ (: همانطور که می بینید جلوی دستور یک time هم اضافه کرده ام تا دقیقا بگوید که چقدر طول کشیده. زیر نیم ثانیه از زمان سی پی یو برای اینکار مصرف شده و از نظر من هم کمتر از نیم دقیقه. دقت کنید که هشتصد هزار خط داشتیم که باید بر اساس ستون نهم مرتب می شدند. من خوشحالم که با یک ابزار خوب، در کمتر از نیم دقیقه به همسایه ام کمکی کرده ام که در غیر اینصورت ممکن بود سبب یک سردرد حسابی شود.


به روز رسانی:

الان یکی از دوستان خوب به اسم علی برام یک ایمیل فرستاد با اسکرین شات آفیس ۲۰۰۷ که می تونه تا یک میلیون و چهل و هشت هزار خط داشته باشه. احتمالا دلیلی که همسایه ام هنوز روی نسخه قدیمی ایستاده، ناسازگاری آفیس ۲۰۰۸ با نسخه های قدیمی تر است ولی به هرحال خیلی خوشحالم که این محدودیت تا حد زیادی برطرف شده. حیف که فایل بزرگه وگرنه لذت بخش بود فرستادن اون هشتصد هزار خط برای علی و دیدن اینکه آفیس چجوری / در چه مدتی مرتبش می کنه (:

ممنون علی (: