لینوکس در هفته چهل و ششم

  • بذارین با این شروع کنم: اگر بخواین به یکی بگین که لینوکس همه کار می تونه بکنه.. رو چی شرط می‌بندین؟‌ اینکه بدون نیاز به نصب کار کنه؟ ساده است و بدیهی (برای ما لینوکسی‌ها آره ولی خیل ویندوزی‌ها هنوز باورش نمی‌کنن). اینکه نسخه ایزوی سی دی فقط ۱.۲ مگابایت باشه چطوره؟ یا اینکه به مونیتور دستوراتی بده که فرکانس خاصی رو ایجاد کنه چی؟‌ هاه.. چی می‌گین اگر این فرکانس‌ها رو بشه با رادیوی ای.ام. (۱۵۰۰ کیلوهرتز) شنید؟ بس نیست؟‌ پس اضافه کنین که نه فقط صدا رو می‌شنوین، بلکه این لینوکس ۱.۲ مگی، با مونیتور آهنگ فور الیز بتهوونی می‌نوازه که روی رادیو قابل دریافته (: آپدیت: فایل دریافت در این تاریخ که اوایل آذر باشه، خرابه. متاسفم.
  • خب انگار داستان مشارکت ایرانی‌ها در پروژه‌های لینوکسی جهان داره بیشتر و بیشتر می‌شه، الان هم طراح خوبمون روزبه شفیعی به پروژه لینوکس چاکرا پیوسته تا کارهای گرافیکی‌اش رو استفاده کنن. برای همه خوشحال کننده است (: خود پروژه چاکرا هم جالب به نظر می‌رسه و من علاقمندم حتما وقتی به نسخه اول رسید، به عنوان سیستم اصلی ام برای مدتی (شاید طولانی) نصبش کنم: یک آرچ لینوکس + کی دی ای + چند ابزار جمع و جور
  • و خب یک شاهکار این هفته هم خبر طبق معمول چرند خبرگزاری(؟!) فارس مشهور به فالس بود که نوشت نسخه جدید اوپن زوزه که یک لینوکس مبتنی بر اوبونتو است عرضه شده (: لینک به سایت خودم در این مورد
  • و سایت اسناد متن باز، خیلی کوتاه یک خبر جذاب نوشته و لینک‌های سایت‌های انگلیسی مرتبط رو گذاشته: عرضه نسخه اوپن آفیس برای بچه‌ها.
  • و خب دوباره نوبت فهرست پونصد تا سریعترین کامپیوتر جهان شد و آمار لینوکس رفت توی خبرها: امسال ۹۰٪ سریعترین کامپیوترهای جهان از لینوکس استفاده می‌کنن. مبارکه (: به عنوان نکته فرعی باید بگیم که تنها ۲ تا سیستم در این لیست هست که از ۲۰۰۵ هنوز اینجان و در فهرست سریعترین کامپیوترها، بیشتر از ۷۰ درصد ماشین‌ها ساخت ۲۰۰۹ هستند و این یعنی یک صنعت بسیار سریع و پویا در این حوزه.
  • این هفته نوبت فدورا است که نسخه جدیدش رو معرفی کنه: فدورا ۱۲ با اسم رمز «اتحاد». جزییات انتشار رو اینجا بخونین. من برای دو ماه کاربر فدورا بودن و در مجموعه حتی برای منی که کاملا به دبیانی‌ها عادت دارم، تجربه خوب، دلچسب و راحتی بود. احتمالا اگر فرصت کنم، این نسخه‌ رو هم امتحان خواهم کرد.
  • اینهم ابتکار جذاب یک گنو/لینوکسی/پیتونی برای کنترل کردن پخش فیلم‌های روی لپ تاپش با شتاب‌سنج موبایل! اگر پهنای باند قابل قبول دارین فیلمش بانمکه.
  • این شما، این نارنجی و این هم گنو/لینوکس جدید مبتنی بر دبیان: گوگل کروم او اس!