درخواست از مجلس آمریکا: اعلام کنید که کاندوم مدرک جرم نیست

condomk-bigpic

کارگران جنسی، گروه‌های ضد قاچاق انسان، اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا، مبلغین سلامت اجتماعی و سازمان‌های لزبین-گی-بای‌سکس-ترسنجدر-کوییر (LGBTQ) این هفته در حال لابی با قانون‌گذارهای آمریکایی بودن برای تصویب قانونی که صراحتا بگه «همراه داشتن کاندوم مدرک جرم نیست».

اما این درخواست عجیب از کجا اومده؟ بحث اینه که پلیس آمریکا بارها و بارها در دستگیری کارگران جنسی، به اینکه اونها کاندوم همراه داشتن استناد کرده و گفته که چون کسی که دستگیر شده توی کیفش چند تا کاندوم داشته، پس فاحشه است و مجرم و این در تضاد با دپارتمان‌های سلامت هستن که مدعی می‌شن سالانه چهل میلیون کاندوم رو به رایگان در شهرها توزیع می کنن.

این سازمان‌ها می‌گن که از اونجایی که داشتن کاندوم تنها روش پیگشری از بیماری‌های مقاربتی (مثل ایدز) است، باید داشتن اونها از نظر روانی برای حامل کاندوم راحت باشه. در حال حاضر ایدز سومین عامل مرگ و میر بین نیویورکی‌های ۳۵ تا ۵۴ ساله است (نه اینکه کلی آدم از ایدز بمیرن بلکه آدم‌های کمی در این محدوده سنی از چیزهای دیگه می میرن!) و اگر یک فاحشه بدونه که در صورت دستگیری، پلیس از کاندوم‌های همراهش به عنوان مدرک جرم استفاده نخواهد کرد، احتمال بیشتری داره که کاندوم همراه داشته باشه و استفاده کنه.

پ.ن. بله. آمریکا یک کشور بسیار مذهبی است و فحشا به شکل «کنار خیابانی» توش ممنوعه. انواع دیگه فحشا (مثلا به شکل فاحشه خونه یا به قول دوستان خونه عفاف) هم تقریبا همه جا ممنوعه ولی عملا به راحتی در جریانه چون حکومت در زندگی شخصی مردم دخالت چندانی نداره.

کامنت مهم از وحید: البته اسم دقیق چیزی که در آمریکا ممنوعه soliciting هست که یک مقدار متفاوت از مفهوم اسلامی فحشاست. در اسلام هر نوع رابطه جنسی خارج از چارچوب ازدواج فحشا محسوب میشه. soliciting در مقابل به معنی خرید سکس هست یعنی گرفتن سرویس جنسی در مقابل پول.