راه حل «ویروس»های فیسبوکی: حذف دسترسی برنامه‌ها به اکانت‌های فیسبوک

فیسبوکم ویروسی شده! این اصطلاح خاصی است که گاه گداری می شنویم. این اصطلاح از نظر فنی چندان درست نیست – توی فیسبوک ما خودمون با دست خودمون به برنامه‌ها اجازه می دیم که روی صفحه ما چیز پست کنن یا روی صفحه دوستامون عکس بهمخونن (اگر فعل می سازیم خب چرا می ترسیم بگیم فعله و فعل کمکی پشتش می یاریم؟).

این اتفاق معمولا با «گول زدن» پیش می یاد. مثلا می گن فلان اپلیکیشن رو نصب کن تا ببینی کی به صفحه ات سر زده یا یک «خبر/فیلم» خیلی مهیج نشون می دن و شما در تنهایی خودتون روش کلیک می کنین تا کنجکاوی تون ارضاء بشه ولی در اصل دارین به یک برنامه دسترسی می دین که رو صفحه دوستاتون همین خبر رو بذاره و اونها هم کلیک کنن و پخش بشه.

بهترین روش حل چنین مشکلاتی، حذف دسترسی برنامه‌ها به اکانت فیسبوکمون است. برای اینکار باید اول روی اون چرخ دنده بالا سمت راست، کلیک کنین و از منویی که باز می شه وارد بخش تنظیمات (Settings) بیشن (معقول هم هست دیگه!‌ می رین توی تنظیمات):

choose_settings

حالا می تونین انواع تنظیمات فیسبوک رو انجام بدین. از منوی سمت چپ روی Apps (برنامه هایی که به شکل خودکار می تونن با فیسبوک شما کار کنن)‌ رو انتخاب کنین و فهرست یکسری از Appها نشون داده می شه، پایین فهرست خیلی ریز نوشته Show All Apps. روی اون کلیک کنین و همه برنامه هایی که به فیسبوک شما دسترسی دارن دیده می شه:

revoke_access

روی هر چیزی کلیک کنین دسترسی هاش رو می بینین و اگر چیزی رو نمی شناسین یا بهش مشکوکین یا معتقدین خودتون عضوش نشدین یا دیگه نمی خواینش، کافیه روی اون ضربدر که سمت راست هست کلیک کنین. با اینکار پنجره‌ای باز می شه که توش دو تا چیز مهم هست: یک چک‌باکس که اگر تیکش بزنین همه فعالیت‌های این برنامه در شناسه شما رو هم حذف می کنه (برای اسپم‌ها خوبه) و یک دگمه Remove که به فیسبوک می گه شما مطمئن هستین که می خواین این برنامه رو حذف کنین.

خلاصه مدیریتی؟ اگر فیسبوکتون رو دیوار دوستان چیزهایی می نویسه که شما ازش خبر ندارین، از مسیر بالا به بخش Appها برین و هر چیز مشکوک رو از طریق فشار دادن ضربدری که سمت راست اسمش هست، حذف کنین. ویروس احتمالا بالاهای لیسته!

مرتبط:
قطع دسترسی اپلیکیشن‌های ناشناسی به اکانت توییتر