جمعه‌ها: پاپیلوماویروس دوستمون نیست ولی خوبه باهاش آشنا بشیم

hpv-virus-papiloma

برای اونهایی که آموزش جنسی درستی می بینن، پاپیلوماویروس انسانی یا HPV ویروس آشنایی است. حداقل در مورد زن‌ها که اینطوره. این ویروس سال‌ها است که شناخته شده و هر زنی که مواظب بهداشت بدنش باشه، می دونه که باید هر دو سه سال یکبار برای آزمایش پاپ اسمیرش به پزشک زنانش مراجعه کنه تا احتمال ابتلا به اشکال بدخیم سرطان دهانه رحمش رو پایین بیاره.

اما واقعیت اینه که ویروس اچ پی وی کار چندانی به شکل آلت جنسی شما نداره و زن‌ها و مردها رو به میزانی تقریبا مشابه آلوده می کنه. ماه قبل، مایکل داگلاس اعلام کرد که به سرطان حنجره مبتلا است و این بیماری رو با HPV مرتبط دونست. البته خانواده HPV تقریبا شامل ۴۰ مدل ویروس است و روش انتقالش، ارتباط با [مایعات] عضو جنسی کسی که به این بیماری مبتلا است – چه با دهن چه با آلت جنسی. به همین دلیل حتی اگر از کاندوم استفاده کنین ولی اورال سکس رو کنار نذارین، این ویروس ممکنه به بدن شما منتقل بشه. در ضمن این ویروس‌ها اونقدر شایع هستن که گفته می شه تمام زنان و مردانی که رابطه جنسی دارن، حداقل یکبار در طول زندگی به یکی از انواع اون مبتلا می شن (+ و خب در ۹۰٪ مواقع نه نشونه‌ای ازش می بینن نه به مشکلی بر می خورن و بیماری خود به خود خوب می شه.

ولی اون ده درصد چی؟ اون ده درصد، مبتلا به نمونه‌های خاصتری از ویروس هستن که مرتبط می شه با سرطان.. دقت کنین «مرتبط» و نه «باعث». در زن‌ها این ویروس بیشتر از همه منجر به سرطان دهانه رحم می‌شه (که سومین سرطان شایع بین زنان است) در مردها مرتبط است با سرطان حنجره.

اما در مورد این ویروس چیکار می شه کرد؟ دقت کنین که با ویروسی طرف هستین که تقریبا همه آدم‌ها حداقل یکبار در طول عمر بهش مبتلا می‌شن، بیماری‌اش در مردان قابل تشخیص نیست و دانش پزشکی اطلاعات بسیار کمی در موردش داره ولی می دونه که مرتبط است با اسم ترسناکی به اسم سرطان. ولی وحشت نکنین! ما برای برخورد با HPV راه حل‌های خوبی داریم.. البته این راه حل‌ها «ابتلا نشدن» نیست چون عملا نمی تونیم جلوش رو بگیریم (مگر اینکه کلا سکس اورال رو کنار بذاریم). آرامش‌ دهنده‌ها ما اینها هستن:

  • اگر زن هستیم، هر سه سال یکبار پیش پزشک زنان بریم و تست پاپ اسمیر بدیم.
  • اگر فرزند پسر داریم، بدونیم که جدیدا واکسنی برای مردها ساخته شده که برای افراد زیر ۲۱ سال تزریق می‌شه.
  • اگر مرد هستیم، سیگار رو کنار بذاریم چون عامل اضافه کننده ای به احتمال سرطان حنجره است و سرطان‌ رو بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر می کنه
  • هر چی هستیم خوشحال باشیم و زندگی کنیم (: سالم و معقول