هفته وایبر: منحنی نرمال، اسید پاشی و اینکه چرا گروه‌های وایبری ترسناک می‌شن

در ادامه هفته وایبر

منحنی‌ای است به اسم منحنی توزیع نرمال که اینکاره‌ها بهش می‌گن منحنی گاوسی و اونکاره‌های بهش می‌گن توزیع زنگوله‌ای – به خاطر شکلش:

normal_dist

از اونجایی هم که این منحنی با بسیاری از پدیده‌های «طبیعی» سازگاره، بهش منحنی توزیع نرمال هم می‌گن. مثلا قد آدم‌ها در یک جامعه تقریبا شبیه این منحنی است:

ghad

یعنی تعداد بسیار کمی هستن که ۱۳۰ سانت باشن و اکثریت ۱۶۵ سانت هستن و تعداد خیلی کمی هم هستن که ۲ متر و بیشترن. یا مثلا در مرد گرایش جنسی:

scale

که می گه درصد کمی از مردها هستن که کاملا همجنسگرا هستن، درصد بیشتری تا حدی دوجنسگرا، اکثریت زن و مردهای با گرایش به جنس مخالف و طرف راست طیف هم دوباره زن هایی هستن با گرایش به جنس موافق اما درصدشون کمتر از متوسط ها است. این منحنی توضیح دهنده بخش بزرگی از پدیده‌های اطراف ما است و به همین دلیل در علوم انسانی و شناخت و بررسی جوامع بسیار مهم. مثلا فرض کنین من بخوام ببینم وضع چاقی در ایران چطوریه، کافیه چند نمونه گویا داشته باشم تا بتونم با استفاده از منحنی نرمال به شما بگم که در ایران به احتمال زیاد چند نفر بالای ۲۰۰ کیلو وزن دارن.

حالا اینها چه ربطی پیدا می کنه به وایبر و اسید پاشی؟ اونجا هم بخشی از جامعه است و مثل هر چیز دیگه تابع یک منحنی نرمال. یعنی در هر جامعه ای کسی رو داریم که معتقده باید کسی که طبق میل اون لباس نمی پوشه، طبق میل اون رفتار نمی کنه، مثل اون حرف نمی زنه، رنگش با رنگ اون فرق داره و … رو از بین برد یا شکنجه کرد یا شلاق زد یا ترسوند یا بیرون کرد یا به گوشه خونه روند. اما اینها چند نفر هستن؟ اونم توی کشور عزیزی که از انواع تریبون هاش خشونت و عدم پایبندی به قانون تبلیغ و دیده می شه.

بذارین ببینیم تو جامعه در مقابل چنین چیزهایی، کیا رو داریم و با چه نسبتی:

normal_society

یعنی تعدادی به شکل فعال برای برابری تلاش کنن، اکثریت بفهمن که زن ها و مردها فرصت ها و حقوق برابر دارن و تعداد کمی رفتارشون بگه که زن ها خنگ هستن و در انتهای طیف هم دیگه تعداد خیلی خیلی کمی باشن که معتقد باشن باید زنی که مثلا طبق نظر اونها لباس نپوشیده رو تنبیه بدنی کرد یا شلاق زد. در ضمن ما چیزی داریم به اسم گرایش به سمت نرمال که باعث می شه آدم ها ناخودآگاه رفتارشون به سمت وسط اینن نمودار بکشن.

حالا اینجاست که وایبر ترساناک می شه، نه خودش ذاتا بلکه مثل پنجره ای که برو به جامعه ای مریض باز شده.

نگاهی سریع به شوخی‌ها، رفتارها، حرف‌ها و نمودهای بیرونی اعتقادات ما توی وایبر به سادگی به ما می گه که اتفاقا نقطه متوسط جامعه وایبری ما جایی است که توش خیلی راحت احمق گفتن به زن ها به نظرمون بامزه می‌یاد، یک موضوع جنسی طبیعی برامون پیک هیجان جنسی کل هفته است و هیچ ابایی از این نداریم که چند قومیت کشور رو موضوع مسخره دائمی خودمون بدونیم و از خودمون هم سوال نکنیم که چرا اینقدر از نظر سطح زندگی پایینتر از ما هستن. در اصل دلیلی که دیدن وایبر یک جامعه شناس رو ناراحت می کنه اینه که فریاد بلندی است که داره بهمون می گه جامعه ما اینه:

viber_society

و مشخصه که توی این جامعه کسی که اسید می پاشه هم حضور پررنگ تری داره. اگر متوسط جامعه من از نظرش زن بودن موضوع تمسخر است و مثلا صفحه بامزه اش چیزی به اسم «زن باس» است که توش به خنده می نویسه «زن باید خوشگل باشه، بقیه اش رو با کتک درست می کنم» اصلا نباید تعجب کرد که یک آدم تندرو هم – که شکی نیست جاسوس غرب و شرق و شمال و جنوب است و بازیچه انواع شاخه های مذهبی غیرشیعه است- روی زنی که حس می کنه «مناسب» نیست اسید بریزه.

راه حل چنین موضوعاتی در جوامع، تشدید قوانین و شکنجه بیشتر و اعدام و اینها نیست. قابل توجه است که ما در حال نه فقط یکی از چهل کشور باقی مونده هستیم که آدم ها رو اعدام می کنن که بین این چهل کشور، رتبه دوم رو هم از نظر کشتن آدم ها توسط دولت کسب کرده ایم و همه شاهد وضعمون هستین. راه حل چنین چیزهایی برابر دیدن انسان ها است تا توش «زن» دیگه یک «دیگری» نباشه که «مرد باس اصلاحش کنه». و خب معلومه که هم من و شما توش دخیلیم هم حکومتی که کل رسانه‌ها، سیستم آموزشی، قانونگذاری و … رو زیر کنترلش گرفته. پس حداقل به نوبه خودتون دفعه بعد که زن‌ها رو در گروه وایبری مسخره کردن، به این فکر کنین که در اسید پاشی تا حدی سهیم هستین. دردناکه ولی واقعیه؛ همه ما در شرایط جامعه مون سهیم هستیم و اتفاقاتی که در جوامع تکرار می شن، محصول تک تک افراد اون جامعه هستن و نه یک دونه جاسوس و دو تا دیوانه.

  • ava

    منحنی که برای تمایل جنسی کشیدی اشتباه هست
    یا باید تمایلات رو فارغ از جنسیت برسی میکردی (همجنس خواه – دو جنس خواه – دگر جنس خواه)
    یا باید دو تا منحی میکشیدی یکی برای جنسیت ماده یکی برای جنسیت نر
    تو الان گی مرد رو گذاشتی یه طرف و لزبین رو طرف دیگر و دو تا استریت رو انداختی رو هم که کاملا اشتباه هست !

    • جادی

      به نظرم اشتباه نیست. شبیه دو تا نمودار است که از وسط به هم چسبوندنشون. از نظر آماری زن ها و مردهای استریت به هم نزدیکن و زیاد و زن ها و مردهای کاملا گی کمتر هستن که می شن و گوشه چپ و راست. در اصل دو تا نیم زنگوله است که کنار هم چسبونده شدن.

      مگر اینکه معتقد باشی افراد بای سکشوال بیشتر هستن و گی و استریت کمتر از اونها.

      • ava

        طبق آمار که گرفتن افراد با تمایل جنسی دوجنسخواهانه بیشترن ولی رفتار جنسی اکثریت به صورت دگر جنس خواهانه هست
        اگه دو تا نمودار در نظر بگیریم که در کنار هم کشیده شدن مشکل خاصی نداره و درسته

  • نکته ظریفی بود جادی جان . به شخصه از این جور جک ها هیچوقت استقبال نمیکنم و تو دایره سند و رسیوم نیست. اما به این توجه نکرده بودم که میتونه چنین تاثیری تو جامعه بزاره .ممنون
    اگه یک دکمه لایک هم بتونی واسه سایتت تعبیه کنی دیگه به خاطر اظهار «خوشم اومد». وقت تو و بقیه خواننده ها رو نمیگیریم. امیدوارم به خاطر این گیر دادنم به رسم بعضیا بلاکم نکنی ;)

    • جادی

      خوشحالم که به نظرت مفید /خوب بوده.
      دگمه لایک هم داره که (: می تونی بفرستی به توییتر یا توی گوگل پلاس مثبت بزنی یا بفرستی به فیسبوک.

  • امیر رضایی

    جناب جادب
    با تمام احترامی که برای شما قائل هستم این نظریه کاملا مزخرفه
    البته از شما سابقه چنین نظراتی رو داشتم
    جهت یاد آوری شما چند وقت پیش خیلی شدید از این آدم کش هایی که در سوریه و عراق و شهرهایی مثل کوبانی دارن انسان ها رو میکشن کاملا طرفداری میکردی، الان هم فکر میکنی اینها همون آدم های شریفی هستن که داشتین براشون سینه چاک میکردید؟
    اتهاماتی که به ماهیت اجتماعی شخص اسیدپاش بدون هیچ گونه دلیل و مدرکی میزنید غلطه
    متاسفانه این گونه موارد از رفتارهای شما من را یاد فیلم Green Meil میندازه
    واقعا الان با اون آدم هایی که فکر میکردن دزدین دختر بچه ها کار اون سیاهپوست بیچاره هست چه فرقی دارید؟

    • جادی

      (: هنوزم با اسد و کشتارش مخالفیم (: همینطور از اکستریمیست های اسلامی شون (: مشکل تو اینه که معتقدی اگر من می گم اسد بده یعنی هر کس با اسد بجنگه خوبه. بر خلاف تو من اصولا آدم سیاسی نیستم و نگرشم اینجوری نیست که فلان گروه که دوستمه خوبه و فلان گروه که دشمنمه بده. من یکسری حقوق اولیه انسانی رو محترم می دونم و سنجشم با اونه (: و جوابم برات همون قبلی است:

      صاف و ساده: اگر موارد کافی ببینم که مستقل از روابط قدرت و سیاست، از حقوق اولیه کسانی که قدرت و سیاست مورد دفاع شما بهشون ظلم می کنه دفاع می کنید، بحث می تونه ادامه پیدا کنه. در غیر اینصورت به خاطر عدم پایبندی تون به ارزش هایی مستقل از قدرت سیاسی حاکم، با هم بحثی نداریم چون من آدم سیاسی نیستم (: در ضمن گفتگو هم باید در شرایط برابر باشه – حداقلش اینه که هر دو طرف آزادی بیان داشته باشن. اگر دوست دارین حرف بزنیم، با سانسور بجنگین (:

    • جناب امیب
      متاسفانه این گونه کامنت‌ها از شما من را یاد فیلم Cloudy With a Chance Of Meitballs 2 میندازه
      واقعا الان با اون آدم‌هایی که فکر می‌کردن فلینت لاکوود باعث و بانی دست و پا درآوردن پیازچه و همبرگر برای تسخیر جهان هستند چه فرقی دارید؟

  • امیر رضایی

    جناب جادی
    هروقت ما انتقاد داشتیم میشیم سیاسی و جیره خوار باشه عادت دارم به تهمت شنیدن
    گرچه لزومی نمیبینم بشما چیزی رو ثابت کنم اما از اولین کارهایی که براش تلاش کردم ولی خوب متاسفانه جواب نگرفتم این بود که اگر بتونم و دستم بجایی برسه این سایت رو از فیلتر دربیارم
    فکر نمیکنم در این مورد هم تاحالا بخود شما چیزی گفته باشم نیازی نبوده
    بعید میدونم اما امیدوارم شما مثل خیلی دفعه های دیگه که بهتون گفتم از قضاوت نادرست در مورد من دست بردارید
    اگر سیاسی باشیم یا نباشیم چه فرقی میکنه
    شما ببین حرف حساب طرف چیه
    اگر خواستی علاوه بر اون فیلمی هم که به شما معرفی کردم
    بد هم نیست فیلم 12 مرد خشمگین رو هم با دقت نگاه کنید
    امیدوارم متوجه شده باشید کل این دوتا پست داره میگه تهمت زدن کار خوبی نیست

    • که این طور…
      پس منم اینبار قسمت اول Cloudy With a Chance Of Meitballs رو به شما معرفی می‌کنم!

  • رامین

    به نظرم اینکه منحنی نرمال رو همینطوری به موضوعات مختلف چسبوندی درست نیست. معلوم نیست که توضیع این متغییر های آماری که گفتی اصلا نرمال باشه.

    • صالح

      من خودم آمار خوندم رامین جان! این‌جا قرار نیست روی متغیر‌هایی که به‌عنوان مثال آورده شده نیکویی برازش بزنیم که درستی یه چیز حیاتی رو نشون بدیم. این متغیرا رو جادی برای مثال و آشنایی ذهن خواننده‌ها آورده. ولی در کل اکثر رفتاری طبیعی به شکل منحنی نرمال قابل مدل شدن هستن. خیلی از اونایی هم که نیستن تو جامعه‌های بزرگ به سمت نرمال شدن میل می‌کنن ;)

      • جادی

        مرسی از توضیح خوب (:

  • فاطمه

    به نظر من نمیشه این مسئله رو محدود به وایبر کرد یه جورایی تو بیشتر محیط های مجازی وجود داره

    • جادی

      بله بله بله.. وایبر که خصوصیتی از خودش نداره (: همینطور که تو متن گفته ام فقط شبیه یک پنجره است که به دلایل فنی تحلیل کردن روش راحتتره

  • ممس

    یه سوال…
    الآن تو اون عکس آخریهBrowser دقیقاً چه نقشی داره؟ ;-)
    چجوری عکس گرفتی؟
    یه مطلب دیگه اینکه همه جای دنیاجوک های در مورد زن ها (و مردها) وجود داره
    کلی ترول تو 9 گگ هست که دخترا رو مسخره کرده
    اتفاقی مثل این نمیفته؟
    تأثیر این موضوع تو اتفاقات جامعه ی ما مثل تأثیر اضافه شدن یه خط ضرب، اول الگوریتم exponential order هست ;-)

    • جادی

      اونو بعدا می نویسم حتما در موردش. کاغذ است برای طراحی سایت و اینها

  • مسعود

    نمیدونم چطوری بگم که توهین آمیز به نظر نیاد.ولی نمودار ها رو که دیدم یاد باد معده افتادم.
    درسته که نمودار خیلی از مسائل طبیعی مشابه اینه(و نه خود این.)،ولی نمیشه همینجوری از روی باد معده چهار تا چیز کشید روی نمودار و گفت این درسته منم اون بالام.کاملا احمقانه است.
    این یه کار علمیه نه …. اول از همه باید ثابت بشه که طیف تفکر همین هاست.بعدش باید جاهای مناسبشون بر اساس اندازه گیری ها(مثلا نظر سنجی و… هر چند که شاید در این مورد خیلی نتیجه ی درستی نده.)مشخص بشه.این چیزی نیست که یکی همینطوری از روی چهار تا گروه وایبر در بارش نظر بده.

    شاید بشه حتی “کسایی که از آزادی و ضدیت با سانسور و شکنجه حرف میزنن ولی توی رزومه شون همکاری با سانسور چی(ساخت ابزار هاش مثلا) و خیلی کارای دیگه هم هست(البته با افتخار)” رو هم وارد نمودار کرد.نه؟ (;
    شاید بشه برای خلاصه شدن نمودار به جاش “مزدور” گذاشت. همونایی که احتمالا در زمان مناسبش بدون هیچ ابایی شکنجه و تجاوز هم میکنن و اسید هم میپاشن.البته قطعا باز هم مخالف اون کارا هستن.ولی خوب اخلاقیات رو نباید انگول کرد.
    خیلی خوشحال میشم که درباره ات اشتباه کنم.
    این اولین کامنتم در اینجا بعد از حدود یک سال که خواننده خاموش هستم و آخرین بازدیدم بود.خدا نگهدار.

    • جادی

      مسعود جان چند نکته (:
      ۱- اگر نمی خوای توهین آمیز به نظر بیاد، خب باید توهین نکنی (:‌ اینکه زشت حرف بزنی و بگی «امیدوارم به نظر توهین آمیز نیاد» کار نمی کنه.
      ۲- هر کسی متوجه می شه که دو نمودار بالا «علمی» نیستن (: فقط برای تشریح یک ایده رسم شدن. این از شکل ترسیم با خودکار و … مشخصه کاملا دیگه (:
      ۳- اگر آمار و جامعه شناسی خونده باشی، دقیقا اسم این منحنی «توزیع طبیعی» است چون بسیاری از چیزهایی که اطرافمون می بینیم، تا حدی روش می افتن. اتفاقا کاملا می شه پیش بینی کرد که متغیرهای مثال زده شده روی همچین چیزی می افتن.. حالا با انحراف معیار بالاتر یا پایینتر، چولگی به چپ یا راست، میانگین متفاوت و … ولی شکل توزیع در نهایت به سمت نمودار طبیعی می ره. دوستمون در کامنت هایی در بالا هم اشاره کردن و توضیح خوبی هم دادن که اینها «مثال» است برای رسوندن منظور (:
      ۴- مطمئنا می تونی نمودار رو هر طور دوست داری تغییر بدی، هر کسی رو توش اضافه کنی،‌هر کسی رو ازش حذف کنی و … مخاطب ها هستن که تشخیص می دن خوندنی است یا نه (:
      ۵- خوشحال می شم اگر جایی با تحقیقات علمی و دیدگاهی آزادی خواهانه می نویسی، بخونم. هر کاری اشکال داره و آدم خوشحال می شه کارهای بهتر رو ببینه و دنبال کنه.

  • بهنام

    دقیقا فضای مجازی هر کشور طرز فکر اون کشور رو به خوبی نشون میده !!
    فضای مجازی ما هم ترکیبیه از تبعیض جنسیتی ، افسردگی ، شکست عشقی و بقیش رو خودتون میدونید

  • مسیح

    هممممــــــــــــــــــــــــــــ……
    جادی از این پستا ننویس
    ازین پستای لینک های شاد آخر هفته بنویس

  • امیرحسین

    من معتقدم دقیقا دلیل اینکه این مشکلات حل نمیشن اینه که خود مردم تو ناخودآگاهشون بهش معتقدن و باهاش سرگرم میشن. مثلا ما چه بخوایم چه نخوایم، اصلاحاتی مثل بی عرضه و با عرضه داریم. ما به کسی میگیم با عرضه که نذاره کسی حقشو بخوره و تو میدون جنگِ “حق گرفتنی نیست دادنیه”، همیشه پیروز باشه. خب اونور این باور رو هم باید دید که کسی حق خودشو با مبارزه میگیره، چطور قراره حق دیگران رو بدون مبارزه بهشون بده؟ و طبیعتا تو این سیستم، قوی‌ترین آدمها کسایی هستند که انقدر قوی هستند که نمیذارن حقشون خورده شه و چون قوی‌ترینن هیچکس هم نمیتونه حقشو ازشون بگیره. نمونه‌ش توی اختلاسهاست که هیچکس زورش نمیرسه بره سراغشون. گردنشونم کلفته میگن: میتونید پس بگیرید! بعد تو این باور ملی (!) چطور قراره عدالت اجرا شه؟
    این مثال بود پیرو پست، که تا وقتی مردم (زن و مرد) عمیقا معتقدن: زنها جنس دومن، خشونت و لات‌بازی همیشه موثرترین راهه، ترکا خرن، رشتی‌ها بی‌غیرن، و غیره؛ چطور میشه با این باورها مبارزه کرد؟ قبل از اینکه بصورت فردی حل بشن؟

    یه ویدئوی خوب هست از بخش اندیشه‌ی رادیوفردا که شبیه همین موضوع رو در مورد جامعه مدنی ایران میگه: جهانبگلو: لمپنیسم، ویروس جامعه ایران
    که لمپنیسمِ مردم ایران، اجازه‌ی وجود و بقای سیاستمدار و نماینده و مسئول لمپن رو میده! که ربط غیرمستقیم با پستت داشت البته.

  • یکی دوبار مطلب را بالا پایین کردم، اما متوجه نشدم بر چه اساسی نمودار نرمال را به این شکل غیر-نرمال ( خشونت طلب و …) رسم کردید! اگر معیارتون همان داده‌های حاصل از یک گروه Viber است، باید متذکر بشوم که وقتی جامعیت داده‌ها زیر سوال باشه، هر گونه استنباتی بر اساس آنها زیر سوال میره… و البته با آن داده‌ها هم نمیشه میزان تمایل به خشونت را هم رصد کرد. شاید تنها نکته‌ای که بشود از آن آمار بدست آورد بی بندوباری در مکالمات باشد.
    اینکه جامعه دارای مریضی‌هایی هست درست است، ولی معیارهای این بیماری‌ها ( حداقل از نظر من ) چیز‌های دیگری است که باعث تضعیف کیفیت زندگی جمعی می‌شود؛ چیز‌هایی مثل دورویی، دوروغ ، خشونت و … از مکالمات قابل برداشت نیستند، آن هم برای جامعه‌ی منفعل شهر نشین ایرانی! که بیشتر شبیه «نظاره‌گران بی رمق و بازنده‌ی شرط‌بندی» هستند و از شبکه‌های اجتماعی فقط برای وقت گذرانی استفاده میکنند ( نه با هدف برقراری ارتباط ). البته این‌ برداشت‌های من از رفتار فارسی زبانان در شبکه‌های اجتماعی است و تنها نگاهی دیگر ، شاید یکم جامع تر :)

    برسیم به اشاره‌ی شما به «شیعه» … این کنایه چه معنی داره!؟ شما با حاکمیت مشکل دارید، چه ربطی به «شیعه» داره؟ من به عنوان یک «شیعه» ( احتمالا ) بیشتر از شما در زندگی‌ام از دست حاکمیت صدمه دیدم!!! تفکرات ضد اسلام به اندازه‌ی این حاکمیت به اصطلاح اسلامی، به اسلام صدمه نزدند. اما اگر مشکل شما با «شیعه» چیزی به غیر از حاکمیت است که … «لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِيَ دِينِ»

    والسلام.

    • جادی

      سلام و ممنون از کامنت خوب. اون به قول شما «کنایه» در یک جمله معترضه اومده. اون جمله معترضه هم می گه «ما غلط بکنیم بگیم اسید پاشی حاصل جامعه ای است که حکومت ساخته. بدون شک مثل خود اسید پاش اعتراف داریم که اسید پاشی کار جاسوس ها است، کار سلفی ها است، کار بهایی ها است، کار دشمن است، کار انگلیس است، کار وهابی ها است و کار هر کسی که شما بفرمایین» (:

      اتفاقا همیشه حرف من هم همینه که سخت ترین زندگی در این نظام مال مسلون های واقعی است.

  • javad

    :-)))))

    این دو تا کامنت آخری خیلی خنده بود.

    یاد یه قانون معروف اینترنت افتادم که میگه هر بحث اینترنتی اگه به اندازه کافی طولانی بشه یکی اون یکی رو هیتلر صدا میزنه!! ورژن ایرانیش میشه همه شروع میکنن به نظریه بافی درباره «اسلام واقعی» و نسبت دادن اون یکی به «اسلامی که آخوندا خرابش کردن».

    :-)))))

    • arshiya

      هر کی یه چیزی که به نفعش هستشو جدا میکنه میگه این اسلام واقعی
      عاشق استنباطشونم :) ، هر کی هم یه چیزی مخالف شون بگه میگن این اسلام واقعی نیست
      دوست دارم اسلام واقعی :)
      گرفتار جبر جغرافی شدیم :/

  • مطالب طنز کلا یکم اینجوری هستند. مخصوصا توی گروه های وایبری که کسی کسی رو نمی شناسه و رودربایستی ندارن با هم.
    انتظار داری مثلا راجع با آزادی بیان یا موضوعات علمی توی گروه”جوک کده” مطرح بشه؟! بهترین حالتی که میشه برای یه گروه جوک در نطر گرفت اینه که مثه 9gag همینا بشه یا مثلا از این جوک هایی که برای مهندسا و دکترا اینا میسازن باشه. که اصولا اصلا به ایرانیا نمی خوره.
    برای این نمونه گیری بهتره مثلا کلماتی که در یک مهمانی یا حداقل کلماتی که مثلا توی فیسبوک استفاده میشه. نمونه گیری کنی.

  • آخه گیک رو چه به جامعه شناسی؟!! :)

  • سعید

    خیلی از دوستان اومدن گفتن که نمودار‌ها اشتباهه ولی به نظر من درسته و البته ناامید کننده. من هم با جادی موافقم، ما یه جامعه مریض داریم و بهتره به جای انکار این حقیقت فکری به حالش بکنیم. البته اگه بشه کاری کرد.

  • Pingback: دیزان پد: محصولی برای خلاقان وب | کیبرد آزاد()

  • Pingback: بیست و پنجم نوامبر، روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان | کیبرد آزاد()

  • Pingback: مهملترین کاری که ممکنه این هفته با پایتون، پردازش تصویر، آر و آمار استنباطی انجام بدین: بررسی کبریت‌های توکلی | کیبرد آزاد()