چرا گنو/لینوکس رو دوست دارم: ویدئوی یک روز حیاط من در چهل ثانیه

آخر سخنرانی در دانشگاه پرند یک رزبری پای بهمون هدیه دادن. دیروز فرصت شد برم سراغش و فکر کنم می خوام باهاش چیکار کنم. رزبری یک کامپیوتر خیلی کوچیک است (مثلا اندازه یک ماوس کامپیوتر) و با قدرتی نسبتا کم که خاصیت باحالش، همیشه روشن موندنش است و مصرف کم و کوچیک بودن و لینوکس روش.

حالا تا فکر کنم می خوام باهاش چیکار کنم، روش یک رزبین (سیستم عامل مبتنی بر دبیان برای رزبری پای) نصب کردم و علی الحساب یک دانگل وایرلس که داشتم رو بهش زدم که بدون مشکل شناخت و به شبکه خونه وصل شد و بعد هم وبکم قدیمی رو بیرون آوردم و بهش وصل کردم که اونم بدون هیچ مشکلی شناخت.

وبکم رو از لای پنجره بیرون گذاشتم و با وایرلس به رزبری وصل شدم. اولین دستور که این بود:

# at 3:15
>apt-get update
>apt-get -y upgrade
>
>Ctrl+D

که سیستم خودش نصفه شب که اینترنت رایگانه، آپدیت بشه. بعد fswebcam و motion رو نصب کردم که می تونن یک صحنه رو از دوربین نصب کنن یا اصولا ران بشن و حرکات رو تشخیص بدن و ذخیره کنن. حالا دیگه کافیه از سیستم لاگ آوت کنیم و فردا شب به سراغش بریم. اولین قدم اینه:

jadi@funlife:/tmp/motion$ rsync -r pi@192.168.1.11:/home/pi/motion/ .

که کل عکس ها رو از اون سیستم به کامپیوتر من منتقل می کنه. بعد کافیه بزنم:

mencoder "mf://*.jpg" -mf fps=10 -o test.avi -ovc lavc -lavcopts vcodec=msmpeg4v2:vbitrate=800

که کل عکس های گرفته شده رو به یک فیلم تبدیل می کنه و بعد برای به اشتراک گذاشتن با شما کمی کوچکش کنم:

avconv -i movie.mpg -acodec libmp3lame -ac 0 -s 320x240 -r 9   /tmp/out.mp4

و نتیجه می شه این ویدئوی چهل ثانیه ای که خلاصه یک شبانه روز از حیاط خونه من است.

جالب نیست؟ (: بخصوص اینکه به خاطر ترکیب یک عکس در هر پنج دقیقه و ضبط حرکات، فیلم حرکت زمان رو نشون می ده ولی در لحظاتی که اتفاقی در جریانه کند می شه. یک نکته جالب دیگه گربه است که صبح می ره سر کار و شب بر می گرده.. من همیشه ایده ام این بود که گربه ها می چرخن و هر جا شب شد می خوابن ولی این یکی که ظاهرا امروز برگشته خونه اش. می ذارم فردا هم باشه که این نظریه رو بررسی کنم.

نکته: این کار تا حدی نقض حریم شخصی همسایه ها است و کار خوبی نیست. اینکه من کردم دلیل نمی شه دفاع کنم که کار خوبیه ولی خب چون نه چهره توش مشخصه نه پلاک نه چیزی، حس کردم گذاشنتش بهتر از نذاشتنش است.