جمعه‌ها با جادی: آیا دوش واژینال مفیده؟ اصلا چی هست!

در شماره ۶۳ رادیو گیک به شکل اتفاقی به دوش اشاره کردیم. حالا که جمعه است می تونم بگم که «دوش» یعنی شستن یا تمیز کردن و دوش واژنال یعنی شستن و تمیز کردن واژن که کانال داخلی اندام جنسی زنانه است. دوش واژنال منطقا یعنی تلاش برای تمیز کردن بخش داخلی اندام جنسی زنانه که معمولا از طریق یک دستگاه تقریبا این شکلی:

douche

و مایعی مثل آب یا سرکه بسیار رقیق یا ترکیب های مشابه صورت می گیره – به امید «بهداشت»، «پیشگیری از باروری»، «رفع بوی نامناسب» و … که همه شون هم اشتباه هستن.

جالبه که مفهوم «بهداشت» رو ما اصولا بد فهمیدیم و اکثرا کارخونه‌هایی که دوست دارن چیزهای مختلف بفروشن دائما تبلیغ کردن که «اگر فلان چیز رو بخرین وضع بهداشت شما بهتر می شه» (: یکیش همین دوش واژنال.

در حال حاضر بر اساس تحقیق های بسیار متنوع و هم نظر استفاده از دوش واژنال توسط پزشک‌ها نهی می شه.

چرا نباید از دوش واژنال استفاده کرد

مشکل اصلی دوش اینه که محیط طبیعی واژن رو به هم می زنه. در تمام بدن ما باکتری های خوب و بد وجود دارن و سطح اسیدی و بازی در جاهای بدن مختلف است. دستکاری کردن این شرایط معمولا نتایج جالبی نداره. دوش واژنال از یکطرف باعث پایین اومدن سطح باکتری های مفید می شه و در نتیجه بیماری‌هایی مثل عفونت های قارچی یا باکتریال وجیونوسیس و از اونطرف اگر شما در حال حاضر چنین مشکلاتی داشته باشین، عفونت رو به سمت داخل بدن پخش می کنه و دردسرهای بزرگتری تولید می کنه.

پس با بوی واژن بد چیکار کنم

نه بوی بد واژن و نه درد و خارجش و غیره رو می شه با دوش بهتر کرد. مطمئنا اگر در جایی که مشکل عفونت وجود داره آب بریزین تا زمانی کوتاه بو پخش نمی شه ولی عفونت با قدرت بیشتر در محیط مرطوب و جذاب به زندگی اش ادامه می ده. در صورتی که هر کدوم از این مشکلات رو دارین بهتره با دکتر زنان تماس بگیرین:
– بوی بد ترشحات واژن
– خارش و سوزش واژن و ترشحات بین سبز و زرد
– سوزش و قرمزی
– درد هنگام ادرار
– درد یا ناراحتی حین سکس

همه اینها می تونن نشونه های بیماری یا عفونت های مقاربتی باشن و شستشوی داخل مهبل فقط می تونه بدترشون کنه و کار تشخیص رو برای پزشک ها سخت تر.

پس چجوری تمیزش کنم؟

خودش خودش رو تمیز می کنه. نگران نباشید. در قدیم بعضی راهب ها نصف پارچه های بلند رو قورت می دادن و بعد از مدتی از معده شون بیرونش می کشیدن تا معده شون تمیز بشه. این همونقدر احمقانه است که کسی سعی کنه داخل واژنش رو با دوش بشوره. اگر مشکلی مثل بوی بد دارین با پزشک مشورت کنین.. البته این رو هم بدونین که واژن به هرحال یک رایحه خاص خودش رو داره که در طول زمان / روز هم تغییر می کنه و بوی بد حساب نمی شه. در صورتی که علاقمند به رعایت بهداشت هستین:
– حین حمام، منطقه بیرونی رو با آب گرم بشورین. شاید بتونین از صابون های ملایم هم استفاده کنین ولی بعضی ها حتی به اون هم احتیاج ندارن
– از تامپون و پد و … «معطر» استفاده نکنین

آیا دوش واژن از بیماری های مقاربتی یا بچه دار شدن پیشگیری می کنه؟

معلومه که نه! حتی بعضی تحقیق ها می گن خطرناکترش هم می کنه چون باکتری های مقاومت کننده جلوی عفونت ها رو حذف می کنه. استفاده از دوش واژنال باعث پیشگیری هم نیست و در صورتی که نیاز به حفاظت در مقابل بیماری های مقاربتی یا بچه دارین، بهتره از کاندوم استفاده کنین یا در شرایط اضطراری از قرص های روز بعد.

ولی پزشکم به من گفته دوش واژنال استفاده کنم

متاسفانه دکترهای زیادی داریم که آپدیت نیستن. چیزهایی که در جهان بی خطر تشخیص داده شدن رو بعضی از ما هنوز خطرناک می دونیم و رفتارهایی در یک کودک که در جهان بیماری طبقه بندی نمی شه رو بعضی از ما سعی می کنیم با قرص درمان کنیم! مطمئنا خیلی از پزشک ها هم سعی می کنن به روز باشن ولی خب بعضی از ما به روز نیستیم. اگر دکترتون بهتون دوش واژنال پیشنهاد کرد به این فکر کنین که چقدر دنیا عوض شده و چقدر جالبه که شما می تونین با کمی سرچ و بررسی منابع رسمی و مقالات روز از دکترتون اطلاعات بیشتری داشته باشین.

نکته جایزه

اصطلاح دوش بگ یا Douche Bag که یک فحش آمریکایی است به اون محفظه دوش اشاره می کنه که مایع مورد نظر رو نگه می داره و معمولا برای افرادی استفاده می شه که فکر می کنن خیلی مهمن یا خیلی باهوشن و رفتارهای خز دارن و به هیچ دردی هم نمی خورن و فقط صدمه می زنن (: