فرصتی برای ۴۵۰ درآمد و کلی تجربه و اعتبار: اضافه کردن تقویم شمسی به گنوکش

نرم‌افزار گنوکش یک نرم‌افزار آزاد حسابداری دوستونه است که از ۱۹۹۸ با زبون سی و اسکیما نوشته شده. این برنامه بخشی از پروژه گنو و نرم‌افزاری بسیار معتبر در جهانه که خیلی ها ازش برای حسابداری استفاده می‌کنن.

دوست خوبم عیسی سه ساله با این برنامه کار می‌کنه ولی مشکلش این بوده که این برنامه هنوز تاریخ شمسی نداره. از اونجایی که این برنامه آزاد است، عیسی یک ایده خوب زده:

esa

و چهار نفر دیگه هم (دانیال بهزادی، وحید، بیگی و مهدی) نفری ۵۰ تومن اضافه کردن و پارس کدرز هم ۱۰۰ تومن دیگه گذاشته و جایزه نهایی شده ۴۵۰ تومن. صورت مساله اینه:

توی بخش گزارشات( که به نظر من مهمترین بخشی هست که نیاز به تقویم فارسی داره) برای خیلی از گزارشاتی که به صورت تاریخی معنا پیدا می‌کنند، شما می‌تونید ابتدا و انتهای بازه زمانی گزارش رو مشخص کنید( به شکل datepicker) و همین الانش هم من می‌تونم با انتخاب دقیق این تاریخ‌ها و همچنین انتخاب گزینه “ماه” برای “step size” یه گزارش به صورت ماهیانه( به ماه های شمسی) بگیرم. در نتیجه اینجا فقط کافیه datepicker فارسی بشه.
ولی دقیقا در همین صفحه شما می‌تونی به جای اینکه تاریخ شروع و پایان گزارش رو با datePicker انتخاب کنی می‌تونی خیلی ساده بگی گزارش برای ماه فعلی باشه یا سه ماهه اخیر یا هفته اخیر، که خوب اگر بخوایم بگیم تاریخ‌ها فارسی شده وقتی من ماه فعلی رو انتخاب می‌کنم توقع دارم که از اول مهر گزارش حساب بشه. که البته اینجا هم به نظرم با یه سری کلک می‌شه از روی همون نمایش انجام بشه.
توی سرچ و اینها نیازی به تاریخ فارسی نیست. حتی زمانی که شما داری یه تراکنش مالی رو توی سیستم ثبت می‌کنی( تقریبا ۹۹ درصد مواقعی که داری با برنامه کار می‌کنی) نیازی نیست datepicker مربوطه شمسی باشه.( به نظر من خیلی نیاز نیست ولی خب اگر باشه بهتره)
گنو کش یه امکان خیلی خوب داره به اسم بودجه بندی که شما مثلا می‌تونی درش بگی من اول هر ماه ایکس تومن پول میگیرم و در ۱۴ام هر ماه ایگرگ تومن پول فلان چیز رو باید بدم و زد تومن هم ۱۵ آبان بابت بیمه ماشین باید بدم و برای سفر آذر ماه هم فلان تومن پول کنار می‌ذارم و وقتی همه این اطلاعات رو کنار هم می‌چینی می‌تونی یه آینده نگری مالی مستندی داشته باشی، مثلا بفهمی که حدودا اواسط بهمن چقدر پول نقد داری و یا اینکه آیا از رقمی که برای فلان هزینه پیش بینی کردی توی این ماه خرج کنی چقدر کمتر یا بیشتر خرج کردی.
خوشبختانه گنو کش فوق العاده قابل تنظیمه و شما در این نوع بودجه بندی ها می‌تونید بگید دوره‌هاتون ماهیانه یا هفتگی یا روزانه و سالیانست و همچنین اینکه شروع دوره از چه روزی باشه( که مثلا برای اینکه به شکل ماهیانه شمسی داشته باشیم می‌تونیم بگیم شروع دروه از 22 سپتامبر- اول مهر ) باشه. ولی خب اینکه نمایش تاریخ ها توی بودجه بندی به تقویم جلالی باشه خیلی بهتره و حداقل توقع اینه که اون datepicker توی تنظیمات بودجه بندی و همچنین ستون‌هایی که تاریخ‌های میلادی رو نوشتند جلالی بشند.

زبان برنامه نویسی همونطور که گفتم سی است و ۳۵۰ ۴۵۰ تومن اصل ماجرا نیست. توییت اصلی عیسی مال تقریبا ۵۰ روز پیش است و کلی ریتوییت و لایک داره – از طرف کلی آدم حرفه ای و کسانی هم که جایزه رو اضافه کردن از آدم‌های شناخته شده‌ فنی ایران هستن. در واقع اگر شما این پروژه رو بردارین، انجام بدین و کدتون توی پروژه اصلی قبول بشه و ما ازش استفاده کنیم، بدون شک یک برنامه نویس عالی سی هستین که دیگه هیچ شرکتی در ایران از نظر فنی شکی برای گرفتن شما نداره. همچنین برای یک آدم حرفه ای اینکار – اگر هیچ آشنایی با گنوکش نداشته باشه – احتمالا حدود دو سه روز طول می کشه که زمان عجیبی نیست و اگر بیشتر از این طول بکشه یعنی داریم توی دنیای واقعی و کاملا حرفه‌ای، کلی پیشرفت می‌کنیم.

نتیجه؟

  • اگر برنامه نویس خوبی هستین از این فرصت استفاده کنین تا بین خیلی ها شناخته شده بشین
  • اگر علاقمند به دیدن دنیای واقعا حرفه ای (بالاتر از سطح متوسط ایران) هستین، این فرصت خوبیه چون می‌تونین یه برنامه بخونین و تغییرش بدین و ماندگار بشین. روش؟ اگر سی بلد هستین باید اول سعی کنین کد رو دریافت کنین و بعد کمپایل کنین و وقتی می تونستین از این مرحله رد بشین، برین سراغ اضافه کردن بخش های خودتون. این راهنمایی خنده داره ولی واقعا قدم اول قبل از خوندن و تلاش برای فهم و تغییر کد، کمپایل کردنش است!
  • اگر کسی اطرافتون هی جو می ده که خدای سی است، بهش اینجا رو به عنوان یک چلنج برای اثبات خودش معرفی کنین. به قول یکی از اعجوبه‌های برنامه نویسی جهان: «حرف که مفته، کد رو نشون بده!»

talkischeap

و البته اگر برنامه ای هست که می خواین چیزی بهش اضافه بشه، راه عیسی رو برین و براش جایزه بذارین (: