نمونه ای از یک گردهمایی هکری جذاب: اس اچ ای ۲۰۱۷

ما در این ده سال اخیر در ایران همایش های زیادی داشتیم. از همایش های یک عصر کوتاه تا برنامه های مفصلتر چند روزه مثل زیکانف. من معمولا برگزار کننده نیستم ولی تجربه کافی دارم تا بدونم چقدر برگزاری همایش در ایران سخت و پر دردسر است و کاملا هم خوشحالم که برای بعضی از تیم ها اینکار می تونه به منبع درآمدی هم تبدیل بشه. حرفه ای شدن خوبه. اما ما هنوز در کنفرانس هامون خیلی سبک سنتی رو حفظ کرده ایم: چند سالن،‌ سخنرانی در مورد موضوعات تقریبا استاندارد و چند کارگاه آشنایی با لینوکس و ابزارها و زبان و فریم ورک و …

می دونم که این بیشتر به خاطر پیشنهادها و محدودیت های موجوده اما خوبه به فکر گسترش و ارتقای سطح باشین و یکی از بهترین روش‌هاش، نگاه انداختن به نمونه های خوب در حال اجرا است. تقریبا هر جا رو که نگاه کنین کنفرانسی در جریانه و می شه ازش ایده گرفت. چه برای اجرا چه سخنرانی چه چینش برنامه ها. مثلا اس اچ ای ۲۰۱۷ که توی هلند برگزار می شه و یک آوت دور هکر کمپ است.

سخنرانی‌های روز اول این کنفرانس/کمپ چیزهایی شبیه به این هستن:

مقدمه ای بر هک کردن گیم بوی، افزایش ابعاد کار در یک ماشین سی ان سی، سخنرانی عمومی برای آدم های فنی، چگونه ان اس ای ما را ردیابی می کند، سفری به هند برای کشف یک کال سنتر متقلب،‌ ایجاد هکرهای انسان‌گرا در جوامع، زندگی برای ورزش های کلاسیک خیلی کوتاه است،

و البته در کنارش در تمام ساعت ها گروه های موسیق و جشن به راه هستن. کارگاه ها گاهی تا ۱۲ شب طول می کشن و نمایش فیلم «چیزی برای مخفی کردن نیست» که استدلال اشتباه به همین نام رو توضیح میده ساعت ۱ تموم می شه.
در کنار این سالن ها، از ساعت ۲ کارگاه ها هم شروع می شن. کارگاه هایی مثل «یک حلقه، کارگاه طلا سازی» و «نصب بردهای الکترونیک» و و عصر هم بازی هایی مثل کشف گنج بلوتوثی در محوطه و از ساعت ۸ تا ۱۲ هم آتیش در ساحل توسط یک گروه از هکرها.

برنامه های روزهای دیگه هم مشابه است. از سخنرانی های زیاد در مورد حقوق اولیه انسانی مثل حق دسترسی به اطلاعات و اینها گرفته تا بحث های نزدیک به زیست شناسی (دی ان ای) و البته در کنارش کارگاه های متنوع که از آردوینو توشون هست تا اینترنت چیزها و از اونطرف از شمشیر بازی تا قورت دادن آتیش!

برای اینکه بتونین همه رو پیگیری کنین، کل برنامه به شکل تقویم های مختلف و جیسون و … هم ارائه شده و اطلاعات بیشتر در ویکی اش هست و در گیت هم برای همه قابل ادیته.