تئاتری روی صحنه است به اسم آبی مایل به صورتی. تقریبا همه چیز این تئاتر خوبه و می تونه اون رو به یکی از بهترین کارهایی که من در این دو سه سال دیدهام تبدیل کنه. دکور منحصر به فرده و خاص و موضوع هم کار شده و مبتنی بر واقعیتی که اطراف ما جریان داره ولی اونو نمیبینیم.
تخمین ها دقیق نیست ولی گفته میشه ترنسکشوالهایی که دنبال تغییر جنسیت هستن تقریبا ۱ نفر در هر ۵۰هزار جمعیت رو شامل میشن. یعنی در ایران حدود ۱۵۰۰ نفر. اما این آدمها کجان؟ اگر شما در طول همه سالهای زندگی تو خیابون متلک میشنیدین، توسط خانواده درک نمیشدین، تو مدرسه دست انداخته میشدین، بارها کاملا جدی تهدید به مرگ میشدین، پیدا شغل براتون بسیار سخت بود و تلاش میشد از چشم همه دور نگه داشته باشین و … به نظرتون زندگیتون چه فرقی میکرد؟ به زندگی یک ترنسکشوال که نگاه کنین، اینها رو میبینین.
تئاتر آبی مایل به صورتی شما رو به دعوت میکنه به نگاه به زندگی چند آدم تراجنسی و حین روایتها همراه میشین با رنجها و پیچیدگیهای زندگیشون. شدیدا توصیه میکنم اگر وقت دارین زودتر بلیت رو تهیه کنین و برین که فکر کنم در هفته آخرش هستیم
نقاط قوت
- روایت روان از زندگی احتمالا واقعی آدم های تراجنسی
- انتقال اطلاعات زیاد در مورد گرایشها و وضعیت حقوقی
- بازی و گریم فوق العاده
- دکور منحصر به فرد
نقاط ضعف
- ما می دونیم که آبی و صورتی برای بیان جنسیت مفاهیمی بسیار جدید هستن و حتی اگر اونها رو برای نقش های زن و مرد بپذیریم هم، آبی مایل به صورتی منطقا فقط باید به مردهایی که میخوان زن باشن اشاره میکنه
- کارگردان (ساناز بیان) در اول و آخر ماجرا به زور خودش و بچهاش رو مطرح کرده. چیزی که شاید بتونیم بهش بگیم شهوت دیده شدن (: مثلا با چراغ قوه رو صورت خودش نور می ندازه و وسط داستان حرف می زنه یا در اوج داستان میاد می گه «اتفاقا بچه منم که نقاشی می کشه اخیرا از مداد سفید خیلی استفاده می کنه و من با خودم فکر می کنم شاید…» ((: به نظرم اگر این تلاش گنجوندن خودش رو نمی کرد، بسیار تئاتر بهتری میشد
- استریوتایپهایی مثل «اوا خواهر» بودن یکی از شخصیت ها اول در ذوق میزنه. بعد توضیحات بیشتری داده می شه ولی کماکان برای من حس خوبی نبود که مردی که می خواد زن باشه حتما با کلی عشوه و ادا صحبت کنه
و البته جا داره بگیم که اینجوری تا ته سالن رو پر کردن باید ممنوع باشه. حداقلش به خاطر امنیت. درسته که خیلی ها دوست دارن تئاتر رو ببینن ولی پر کردن کل راهرو و مسیر عبور و گوشه و کنار در و … با تماشاچیهایی که یه تشک دستشون دادن که هر جا رسیدن بشینن، خروج در مواقع بحران رو غیر ممکن خواهد کرد. بعد باید دو سال کمیته کارشناسی کار کنه تا کشف کنه که دلیل سوختن ۲۰۰ نفر در سالن تئاتر، مسدود بودن درهای خروجی به خاطر فروش خارج از ظرفیت سالن بوده.
و البته حالا که خیلی حرف زدم تَکرار کنم: صفحه آبی مایل به صورتی در تیوال و البته پادکست رادیوگیک در مورد جنس و جنسیت و تراجنسیها و گرایشهای جنسی و البته اصلاحیه خیلی مهمش رو هم میتونین همینجا گوش بدین: