آیا بیت کوین ₿ بخریم؟

قیمت بیت کوین بازم بالا رفته (الان در حدود ده یازده هزار دلار) و دوباره بیشتر و بیشتر می پرسن که «بخریم؟» آدم ها نگران هستن که نکنه چیزی قیمتش به آسمون برسه و ما نخریده باشیم و ضرر کنیم (:

افراد مختلفی از جنبه های مختلف به این مساله جواب می دن. یکسری هستن که اصولا کارشون تشویق به خرید است، معمولا به این خاطر که خودشون تو مساله سرمایه/سیستم فروش/…. دارن و اینکه بقیه حمله کنن و بخرن، باعث می شه قیمت بالا بره و اونها سود کنن. اینها (و البته افراد دیگه به دلایل دیگه) معمولا به شما می گن که اگر در ۲۰۰۸ فقط پنجاه دلار بیت کوین می خریدین، الان میلیاردر بودین ولی خب در ۲۰۰۸ هزاران گزینه دیگه برای خرید هم بود و الانه که ما می دونیم باید برای پولدار شدن بیت کوین می خریدیم (اگر می شد از ایران!). استدلال مشابه اینه که «اگر ۲۰۱۸ روی برد ۴ بر ۲ فرانسه تو فینال جام جهانی (یا حتی نتایج بازی های قبلی) شرط می بستی،‌الان پولت فلان برابر شده بود»‌ (: واقعیت اینه که اون زمان چیزی مشخص نبود و الان هم نیست.

بیت کوین خواص عجیبی داره:

  • نوسان بسیار بسیار زیاد. ممکنه چند ماهه ۸۰٪ سقوط قیمت داشته باشه و بعد در یک روز ۲۰٪ بالا بره
  • خرید و فروشش اصلا آسون نیست و در مواقعی که جذاب می شه، ممکنه یک هفته در صف باشین تا بتونین با قیمتی معقول معامله کنین.
  • هر معامله نیازمند دادن مقداری پول است، در پیک هایی مثل قیمت ۲۰هزار دلاری پارسال،‌ این هزینه تراکنش ممکنه به ۴۰ دلار برای هر تراکنش (حتی ۱ دلار!) برسه
  • پشتوانه بیت کوین مردمی است که ازش استفاده می کنن

می بینین که چنین چیزی قابل پیش بینی خاصی نیست. اونی که دوست داره شما بخرین بهتون می گه «فلانی پیش بینی کرده تا ۲۰۳۰ می شه ۱۰۰هزار دلار» ولی اونی که معقوله بهتون می گه «هیچکس نمی تونه پیش بینی کنه چی می شه، اگر دوست داری و پول اضافه داره می تونی یک کمیش رو بذاری اینجا شاید رشد کرد. به شرطی که خودت بفهمی داری چیکار می کنی و این آمادگی رو هم داشته باشی که پولت کلا غیب بشه و اثری از بیت کوین نباشه».

اما نظر شخصی من رو می خواین باید بگم که:

  1. بیت کوین پدیده بسیار جالبیه. خوبه باهاش همراه باشین و نه به عنوان یک ارزش گذاری که به عنوان یک تکنولوژی (بلاک چین) بهش نگاه کنین و در موردش یاد بگیرین و این وسط برای فان کمی هم بیت کوین بخرین یا ماین کنین یا دریافت کنین (سرویس در مقابل بیت کوین رو جا بندازیم)
  2. بیت کوین فقط سرمایه گذاری نیست. به نظرم اصلا از مشکلات فعلی بیت کوین که ممکنه در طولانی مدت ضربه جدی ای بهش بزنه همینه که عموم مردم دارن به عنوان یه سرمایه گذاری بهش نگاه می کنن و نه یه پول. خوبه ما با بیت کوین مثل یک پول هم رفتار کنیم و اگر می تونیم بگیریم و اگر می تونیم خرج کنیم.
  3. هیچکس نمی تونه این تیپ چیزها رو از قبل پیش بینی کنه. بارها نوشتن که الان وقتم مناسب فلان کاره ولی نتیجه خیلی جالبی نداده. یک آدم حرفه ای بورس معمولا در نوسان خرید و فروش نمی کنه بلکه منتظر آروم بودن شرایطه. اگر می خواین باهاش پولدار بشین منطقا باید سراغ فروختن وسایلش و خرید و فروش خودش هم باشین نه فقط جمع کردن و نگه داشتنش. کاری که فعلا تو ایران کلی آدم رو داره پولدار می کنه (:‌

خلاصه اینکه با جو حرکت نکنین. بدونین چیکار می کنین و بدونین پولدار شدن راه میانبر ثابت شده ای نداره و اینجور پولدار شدن ها اتفاقی است (: اگر بیت کوین خریدین حتما حداقلی از تکنولوژی اش رو بدونین و کاملا درک کنین که بیت کوینتون رو کجا نگه می دارین و چقدر امنه. فیلم back to the future رو هم ببینین که کلاسیک علمی تخیلی است و در مورد اینکه «اگر فلان تاریخ فلان..» چطوری کار می کنه و در نهایت یادم هم بندازین که داستان میمون ها رو براتون تعریف کنم ₿