بالاخره «دوربین لخت کن» ساخته شد، و ما درکش نمی کنیم

[ این مطلب عامدانه عکس نداره اما اگر بخواین می تونین دنبال deep nude سرچ کنین ]

از زمانی که ما بچه بودیم شایعه بود که دوربین هایی هست که اجازه می ده یک نفر زیر لباس یک نفر دیگه رو ببینه. حالا اینکه چطوری ممکن بود فقط لباس رو رد کنه و مثلا از پوست رد نشه رو نمی دونم (: بعدها این مساله با اسپمرهای میهن عزیز تحت عنوان «دوربین لخت کن» ادامه پیدا کرد. برنامه هایی که قول می دادن کافه دوربین موبایل رو به سمت یک نفر بگیرین تا لخت اونو ببینین و البته معمولا در پروسه نصب به مشکلاتی بر می خوردن یا می گن دوربین شما از این قابلیت پشتیبانی نمی کنه یا پولی که واریز کردین مشکل داشته یا هزار تا دلیل دیگه و این وسط خودشون با یکسری اسمس شما رو عضو یکسری سرویس پولی کرده بودن یا حساب بانکی تون رو به یکی دیگه داده بودن یا اصولا به همین اکتفا کرده بودن که ۲۰هزار تومن به حسابشون ریخته باشین و الان هم نخواین به پلیس شکایت کنین.

اما یادگیری ماشین و هوش مصنوعی در حال پیشرفت است و وقتی چیزی مثل ربات رنگی کننده عکس سیاه و سفید داریم و دیپ فیک رو داریم که توش می شه هر صورتی رو روی هر ویدئویی گذاشت، اومدن چیزی مثل دیپ نود هم دور از ذهن نیست: برنامه ای که می تونه تصویر هر خانمی رو بگیره و لباسها رو ازش حذف کنه، حداقل در حدود تخیل یک آدم.

این برنامه فعلا به عنوان یک اپ گرونه اما بدون شک به سرعت نه فقط نمونه های ارزون و رایگانش خواهد اومد که مدل‌هاش هم عمومی خواهد شد و هر کس می تونه تو کامپیوتر خونگی اش اجراشون کنه و برهنه هر کسی که ازش عکسی داره رو تولید کنه. اینکار احتمالا غیراخلاقی و شاید غیرقانونی باشه اما با ارزون و همگانی شدن تکنولوژی، جلوگیری ازش غیر ممکن می شه. احتمالا پلیس هیچ توجهی نمی کنه اگر من اعتراض کنم که فلانی عکس منو لخت کرده و اگر هم بکنه، با رویش ناگزیر جوانه چه می کنه (:

اما چرا می گم این قابل درک نیست؟ حداقل در ابتدا اتفاقات زیادی خواهد افتاد. به چیزی نمی تونین اعتماد کنین و مساله «پورن انتقامی» به شکلی جدید نمودار خواهد شد. پورن انتقامی این بود که فیلم خصوصی کسی که قبلا با توافق گرفتین رو حالا بدون توافق پخش کنین – مثلا به عنوان انتقام ترک کردن شما توسط اون (که البته کار درستی بوده اگر چنین آدمی هستین!). فرض کنین استادی که سر کلاس درس می ده، همکلاسی، فامیل، آدم های مشهور و … همه و همه عکس هایی برهنه خواهند داشت که ما نمی تونیم دقیق تشخیص بدیم واقعی است یا نه. این یک تجاوز به حریم جنسی آدم ها است که ظاهرا باید بهشون عادت کنیم.

از نظر فنی برنامه روی pix2pix ساخته شده و با حدود احتمالا ۱۰هزار عکس برای یادگیری. در مورد عکس مردها و عکس هایی با لباس کامل هم کار می کنه ولی خروجی در مورد عکس زنانی که در نور خوب مستقیما به دوربین نگاه می کنن و بیکینی پوشیدن، از همه دقیق تره.

برنامه نویس در مقابل انتقادها گفته این کاری است که قبلا با فتوشاپ کاملا قابل انجام بود و فقط الان به خاطر بودن تکنولوژی، سرعت گرفته.

آمریکا در حال تلاش است که با قوانین مثل قانون مسوولیت دیپ فیک هر کسی که با تکنولوژی دیپ فیک چیزی درست می کنه رو مجبور کنه که حتما دیپ فیک بودن ویدئو رو مشخص کنه ولی در نهایت حتی اگر این قانون هم تصویب بشه و شامل دیپ نود هم بشه، کسی نمی تونه جلوی فعالیت عموم رو بگیره. مساله اینه که معناهایی مثل برهنگی و جنسیت و سکس و غیره در حال تغییر هستن و دنیا داره به جایی می ره که ما فعلا درکش نمی کنیم؛ در نتیجه کمی ازش می ترسیم. احتمالا وقتی که برسه، ساز و کارهاش رو هم خواهیم فهمید.