آیا لات بازی فایده دارد ؟

توبه گرگ مرگ است
گروه استان ها-يکي از اراذل و اوباش کرمانشاهي که در طرح امنيت اجتماعي با لباس زنانه در ملاء عام چرخانده شد، دوباره از مردم زورگيري کرد.

نقل قول کرده ام از سایت خبری پلیس و مطلبی با عنوان توبه گرگ مرگ است. ماجرا واضح است: پلیس یک نفر را دستگیر کرده و به احتمال زیاد بدون دادگاه عادلانه و بدون توجه به قانون جاری، او را با لباس زنانه در خیابان گردانده است و حالا هم که طرف مشکوک است به تکرار جرم، تیتر زده که توبه گرگ مرگ است.

 در این ماجرا لباس زنانه و شبیه زن کردن یک مجرم مذکر، از طرف پلیس برای تحقیر آدم‌ها استفاده شده. شاید جامعه ما هم این را تا حدی قبول داشته باشد ولی پلیس نباید به این اندیشه دامن بزند که شبیه زن بودن، تحقیر آمیز است. تا حالا شنیده اید پلیس سعی کند با پوشاندن لباس مردانه به یک زن، او را تحقیر کند؟ به نظر من این رفتار فوق العاده ضد زن بوده و پلیس باید به خاطر آن عذر بخواهد.

 کجای قانون جمهوری اسلامی نوشته که یکی از شیوه های تنبه مجرم، لباس زنانه پوشاندن به او و چرخاندنش در محل است؟ پلیس از خودش این مجازات را ابداع کرده؟ وکیل متهم، در این مورد نظری نداشته؟ اصولا وکیل و دادگاهی بوده و آیا پلیس حق اعلام مجرمیت کسی و تحقیرش در ملاء عام را دارد؟

 «توبه گرگ مرگ است» یعنی پلیس از حالا به خاطر دستگیر کردن یک نفر (گرگ) حکم اعدام (مرگ) را صادر کرده؟ آیا سایت خبری زردی که هر تیتر مزخرفی می زند، اجازه دارد نام «سایت خبری نیروی انتظامی» را یدک بکشد؟ برعکس! آیا سایتی که «سایت خبری نیروی انتظامی» نام گرفته، حق دارد تیترهای زرد و بی معنی بزند؟

 یکبار این آقا را در «طرح امنیت اجتماعی» دستگیر کردید و به شیوه خودتان مجازات کردید. حالا می بینید که مدت کوتاهی نگذشته، جرمش را تکرار کرده. فکر نمی کنید این طرح امنیت اجتماعی تان بدون کاربرد و ناموفق است؟ در کتاب های جامعه شناسی نوشته که تحقیر آدم ها نه فقط آن ها را از خلاف های بعدی بازنمی دارد که آن ها را ضد اجتماعی تر هم می کند. گفتید این را قبول ندارید و شروع به تحقیر کردید. این هم نتیجه اش. حالا لابد می خواهید این آدم را با شورت و کرست در خیابان بچرخانید تا دفعه بعد که به خانه برگشت به جای لات بازی تصمیم بگیرد که برود مهندس، دندانپزشک، معلم، فیلسوف یا نویسنده شود.

مشخص است که من هم طرفدار زورگیری و لات بازی نیستم ولی حرفم این است که شیوه فعلی «طرح امنیت اجتماعی» چیزی نیست جز این ادعا از طرف پلیس که «ما از همه لات ها، لات تریم و می‌تونیم آفتابه توی دهن لات های دیگه و لباس زنونه تنشون بکنیم.» این شیوه اشتباه است. همانطور که چماق و شلاق و شکنجه و اعدام اشتباه است و نتیجه ای جز بد و ناامن‌تر شدن شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ ندارد.