رادیو گیک شماره ۰ – ورود اژدها و بیانیه دزدهای دریایی

از اینجا گوش بدین:

نزدیک سی دقیقه، سیزده مگ

[audio:jadi.net_radio-geek_000-dragon-pirates.mp3]

یا فایل ام پی تری شماره صفر رادیو گیک رو از اینجا دانلود کنید (یا اگر کشورتون جادی.نت رو سانسور می کنه، از اینجا)

یادداشت‌ها:

توروالدز از اوپن زوزه شاکی می شه
توروالدز که نویسنده اصلی هسته لینوکسه به عنوان توزیع اصلی از فدورا استفاده می کنه و به عنوان توزیع فرعی و روی کامپیوترهای متفرقه اش از زوزه. اخیرا هم ظاهرا برای دختر کوچیکش یک لپ تاپ مک بوک ایر خریده و روش زوزه نصب کرده و بعد از چند وقت یک مطلب وحشتناک خشن ضد زوزه توی پلاسش گذاشته. مشکل اصلی اش این بوده که زوزه زیاد پسورد روت رو میپرسه و مدت ها بوده در این مورد داشته توی باگزیلا باگ گزارش می کرده ولی عصبانیت جایی شروع شده که دخترش ا زمدرسه زنگ زده و گفته پسورد روت چیه.. اینم گفتم برای چی می خوای بابایی؟ اونم گفته چون می خوام پرینتر مدرسه رو اضافه کنم می پرسه! می دونین که توروالدز با کسی شوخی نداره. نوشته «اگر مسوول امنیت یک توزیع هستین و فکر می کنین که بچه من (یا مثلا مسوول فروش فلانجا یا هر مشتری دیگه که دارین) برای دسترسی به شبکه بی سیم یا چاپ کردن یک برگ کاغذ یا تغییر تنظیمات ساعت پسورد روت می خواد لطفا برین خودتون بکشین! دنیا اگه شما نباشین خیلی جای بهتری می شه. اون احمقی که فکر می کنه امنیت خوب یعنی پسورد پرسیدن برای هر چیزی عقلش مشکل داره» بعدش هم اضافه کرده که «من باید یک توزیع جدید پیدا کنم که راحت روی این مک بوک ایر نصب بشه».

جواب ها هم منطقی بودن (: مسوولهای اوپن زوزه گفتن که درسته که توروالدز اینو باگ ریپورت کرده ولی همه چیز هم به همین سادگی نیست و چند کارشناس امنیتی هم گفتن که بالاخره شرایطی هم هست که شرکت ها ترجیح می دن کارمندهاشون قادر به تغییر چنین چیزهایی نباشن و یکیشون هم اضافه کرده که «لینوس هوشش رو به جهان ثابت کرده و من بهش احمق نمی گم ولی باید درک کنه که شاید در شرکت عدم دسترسی به پرینترها و شبکه بی سیم بحث امنیتی باشه»

خلاصه اگر حس می کنین باید اینکار رو بکنین و از زبون توروالدز هم نمی ترسین، توزیع خوب برای مک بوک ایر رو بهشون پیشنهاد بدین (:

دو تا بازی!
بعله.. یکیش اسمش هست ماریو که البته به جای O آخر، صفر داره و به شکل عجیبی ترکیبی است از ماریوی کلاسیک و پورتال! یک ترکیب عجیب که کلی آدم رو به هیجان آورده. براش سرچ کنین.. ماریو و به جای او، صفر (به یاد پرتال).

اما بازی دوم که هیجان انگیزتر بود برای من یک MMORPG است که ریلیز شده برای ویندوز، مک و لینوکس. MM یعنی مسیولی مالتی پلیر! یک بازی با بازی کنندگان خیلی زیاد.. مثلا چند هزار و RPG هم یعنی رول پلینینگ گیم یا بازی ای که شما توش در نقش یک شخصیت بازی می کنین.. اسمش Wakfu است. سرچ کنین، می تونین توش جنگجوی سفت و سخت بشین یا تیراندازی سریع و سبک یا هر کدوم از ۱۲ نژاد موجود. این یک بازی MM است یعنی هزاران آدم مثل شما توشن. می تونین عضو یک کشور بشین و توی انتخابات شرکت کنین یا هرچی…. سرچ کنین.. شاید مثل من عاشق MMORPGها شدین: wakfu!

نتبوکتون رو با اندروید ایکس ۸۶، آندروید کنین

اندروید نسخه ایکس هشتاد و شیش یا همون نسخه مناسب برای پی سی های مرسوم رو داده. اگر یک کامپیوتر دارین که یک گوشه داره خاک می خوره،اندروید ایکس هشتاد و شیش رو دانلود، برن و نصب کنین تا قبل از همه با اندروید چهار آشنا بشین (: حتی می تونین توی یک ماشین مجازی اجراش کنین.

فوراسکوئر حالا از اپن استریت مپ استفاده می کنه

فوراسکوئر که مشهورترین شرکت چک این کردن توی رستوران ها و اینجور کارها است، در نسخه وب سایت گوگل مپس رو کنار گذاشته و به سراغ اوپن استریت مپ که نسخه آزاد گوگل مپ است اومده. اینجا آدم ها خودشون دارن تلاش می کنن تا نقشه ای آزاد و قابل استفاده توسط همه رو بسازن و توسعه بدن. دلیل این تصمیم قیمت بسیار بالای گوگل برای استفاده از نقشه‌هاش توسط شرکت‌ها اعلام شده.

نسخه‌ای از آرچ برای کامپیوتر رپسبری پای

رپسبری پای همون کامپیوتر کوچیک و ساده ۲۵ دلاری است! حالا فقط دو هفته بعد از عرضه این کامپیوتر فوق العاده جذاب و هجوم مردم و خریدنش تا آخرین دونه و پیش فروش رفتن همه نمونه‌هاش، آرچ یک نسخه داده که می تونین از سایتش دانلود کنین و مستقیم روی اون نصب و اجراش کنین. این کامپیوتر قراره به خاطر سادگی و در دسترس پذیری اش، پایه ای بشه برای اینکه مردم یکبار دیگه به جای نگاه های عجیب و غریب به کامپیوترشون، درک کنن که یک کامپیوتر چه اجزایی داره و چجوری کار می کنه و علاقمند بشن براش برنامه بنویسن.