چرا گنو لینوکس رو دوست دارم: مارک‌آپی که سلکت کردم رو اچ تی ام ال کن

من اگر بخوام متنی طولانی بنویسم، اونو با مارک داون می نویسم. مارک داون یک شیوه صفحه بندی ساده است. مثلا اگر بخوام یک فهرست درست کنم کافیه اول هر خط یک – بذارم یا برای تیتر درست کردن کافیه زیرش خط بکشم یا اولش ### بذارم. چیزی مثل این:

معلومه که نوشتن به این سبک هم استاندارد شد هم بسیار راحت و سریعه و کم اشتباهه. اما من چطوری باید مارک داون بنویسم؟ یک ادیتور مخصوص دانلود کنم؟ یک پلاگین رو وبلاگم نصب کنم؟ یا در نقش یک لینوکسی با لگوهام بازی کنم؟

برای تبدیل یک متن مارک‌داونی به اچ تی ام ال کلی راه هست. من برای اینکار از برنامه مشهور و استانداردی استفاده می کنم که در واقع مارک‌داون رو ابداع کرد: Marddown.pl. این برنامه که به پرل نوشته شده یک فایل مارک آپی رو به عنوان ورودی می گیره و خروجی اچ تی ام ل چاپ می کنه. پس کافیه من اول مارک آپ رو بنویسم و بعد با این دستور تبدیلش کنم:

Marddown.pl blogpost.markdown

و بعد چیزی که در خروجی می نویسه رو کپی پیست کنم تو پست وبلاگ! ولی این که جذاب نیست. من ترجیح می دم هر متنی خواستم رو انتخاب کنم، یک دگمه رو بزنم و اون متن انتخاب شده توی کلیپورد به شکل اچ تی ام ال در بیاد و هر کجا خواستم با دگمه وسط ماوس پیستش کنم. برای اینکار برنامه xclip رو دارم که می تونه محتویات کلیپ‌بورد محیط گرافیکی رو بخونه و بنویسه (که مورد داشتیم بهش «حافظه ماوس» هم می گفته چون ظاهرا تو کرسر ماوس ذخیره شده بود).

این دستور می تونه محتویات حافظه فعلی رو به یک فایل منتقل کنه:

xclip -o > filename.txt

و اگر چیزی رو به کلیپورد بخوام اضافه کنم کافیه اونو به xclip پایپ کنم. پس این دستور می شه چیزی که من می خوام:

xclip -o > /tmp/clip.out.markdown ; Markdown.pl /tmp/clip.out.markdown | xclip

یعنی کافیه متنم رو هر جا که دوست دارم به شکل مارک داون بنویسم و اونو انتخاب و کپی کنم و بعد این دستور رو اجرا کنم و بدونم که چیزی که انتخاب کرده ام تبدیل شده به اچ تی م ال و می تونم هر جا لازم دارم با کلیک دگمه وسط ماوس پیستش کنم (مثلا توی همین پستی که شما الان دارین می خونینش).

معلومه که این اجرای دستور رو هم می دم به یک شورتکات مثلا کنترل و شیفت و m و از این به بعد هر جا مارک‌داون نوشتم کافیه این ترکیب رو بزنم و جایی که لازمه پیست کنم. راحت و سریع و لینوکسی.

توصیه می شه:

نکات:

  • این یک برنامه شخصی است. برای استفاده واقعی حماقته یک اسم فایل پیش فرض رو استفاده کنیم همیشه
  • محیط گرافیکی لینوکس دو تا حافظه کپی پیست داره. یکی همون کنترل وی و کنترل سی (مثل ویندوز) و یکی اینکه هر چیزی رو که سلکت کردین رو می تونین با کلیک وسط ماوس پیست کنین جای دیگه. من از این قابلیت استفاده کردم که راحت تره و به چیزی که قبلا به هر دلیلی کپی کردم هم صدمه نمی زنه.