دستورات گنو/لینوکس بالاخره در شل ویندوز

اگر مطالب من رو دنبال کنین یا رادیوگیک می دونین که هر بار حرف از ویندوز شده من گفته‌ام که یکی از مهمترین قدم‌های پیشرفت ویندوز می تونه اضافه کردن دستورات فوق العاده خط فرمان گنو/لینوکس به ویندوز باشه. همین حرف دقیقا وقتی تکرار می شد که من مطالب چرا گنو/لینوکس رو دوست دارم رو می‌نوشتم و حواسمون بود که هفتاد هشتاد درصد کارهایی که می کنم در واقع مربوط به دستورات شل و گنو است.

امکان اضافه کردن این برنامه‌ها به ویندوز از طریق پروژه های جانبی مثل سیگ وین بوده ولی حالا خبر فوق العاده برای دنیای ویندوز اینه که مایکروسافت اعلام کرده در آینده نزدیک پوسته خط فرمان اصلی لینوکس یعنی بش و دستورات و حتی پشتیبانی از باینری های اوبونتو رو به ویندوز ۱۰ اضافه خواهد کرد. اگر این اتفاق بیافته عملا ویندوز بالاخره دارای حجم عظیمی از برنامه‌های مفید خط فرمان می شه که نبودشون شدیدا هر آدم حرفه ای که نیاز به ssh، rsync، grep، … داشته باشه رو آزار می‌داده.

لازمه یادآوری کنم که یکی از مزیت های عظیم سیستم های مک OSX به ویندوز، داشتن همین دستورات در خط فرمان بوده که باعث می شده افرادی با نیازمندی های فنی بتونن ازش استفاده کنن. حالا ویندوز هم می خواد از قافله عقب نمونه. این احتمالا جذابترین خبر در مورد ویندوز در سال ۹۵ خواهد بود.