مشکل امنیتی «گاو کثیف»، هر لینوکسی که روش کس دیگه اکانت داره رو سریعا آپدیت کنین

dirty

خلاصه مدیریتی:‌ بازم من چند ساعتی از کامپیوترم فاصله گرفتم و جهان به دست نااهلان افتاد! یک مشکل امنیتی توی لینوکس‌ نشون داده شده که می‌تونه باید ارتقای دسترسی افرادی بشه که روی یک سرور اکانت دارن، به اسم مشکل امنیتی می‌گن «گاو کثیف» یا درست‌تر از اون Dirty Cow. راه حل؟ آپدیت کردن لینوکستون به طور صد در صد این مشکل رو حل می‌کنه.

اسم از کجا اومده و این باگ چه می‌کنه

اسم رسمی این مشکل امنیتی هست CVE-2016-5195 ولی از اونجایی که ماجرا مرتبط می‌شه به یک وضعیت رقابتی در شیوه هندل شدن copy on write (یا همون COW) در کرنل لینوکس، بهش گاو کثیف می‌گیم. این شرایط رقابتی باعث می‌شه یک کاربر معمولی بتونه به بخش‌هایی از حافظه که قرار بود غیرقابل نوشتن باشه دسترسی رایت پیدا کنه و در نتیجه بتونه دسترسی خودش رو افزایش بده باگ رو در باگزیلای ردهت ببینین.

آیا لینوکس من هم این مشکل رو داره

بله. تمام لینوکس‌هایی که‌ آپدیت نشده باشن این مشکل رو دارن. هر لینوکسی باید به شکل مطلق و به سرعت آپدیت بشه. در صورتی که کرنل‌های شما قدیمی‌تر از این کرنل‌ها هستن، شما هم این باگ رو دارین:

3.16.36-1+deb8u2 for Debian 8
3.2.82-1 for Debian 7
4.7.8-1 for Debian unstable
4.8.0-26.28 for Ubuntu 16.10
4.4.0-45.66 for Ubuntu 16.04 LTS
3.13.0-100.147 for Ubuntu 14.04 LTS
3.2.0-113.155 for Ubuntu 12.04 LTS

چجوری حلش کنم؟

به سادگی. در هر توزیع مرسوم لینوکس که هستین، یک آپدیت و بعد لود کردن کرنل جدید (ریبوت) میتونه شما رو در مقابل این باگ حفاظت کنه.

کی این رو کشف کرده و آیا لینوکس ناامنه؟

این باگ توسط فیل اوستر کشف و گزارش شده. لینوکس در این لحظه از این نظر ناامن نیست چون یک آپدیت مشکل رو حل می‌کنه. لینوکس قبل از این آپدیت از این نظر ناامن بوده. هر سیستم عاملی در هر لحظه به دلایل مختلف ناامن است و فقط نکته اینه که این ناامنی‌ها در چه لحظه ای گزارش می‌شن و در چه لحظه ای حل می‌شن. خوبی لینوکس اینه که این چنین مشکلاتی رو تقریبا در زمان گزارش حل می‌کنن و با یک آپدیت همه در مقابلش مصون می‌شن ولی تا وقتی از نرم افزار استفاده می‌کنیم، شاهد چنین چیزهایی در تمام سیستم عامل‌ها خواهیم بود.

اطلاعات بیشتر رو از کجا به دست بیارم

اینجا

و آپدیت یادتون نره!